Break-even bepalen met variabele exponenten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Break-even bepalen met variabele exponenten

Beste mensen,

Op het moment probeer ik een break even te bepalen met exponenten. De vraag komt eigenlijk vanuit het bedrijfseconomische circuit.

Normaal is een break-even analyse linear bijvoorbeeld: Vaste kosten/winst(per jaar) = aantal jaar terugverdientijd.

Ik heb nu echter een probleem met de winst. Deze word bepaald door de gas prijs die variabel is en stijgt met een X percentage per jaar en een elektra prijs die stijgt met x procent per jaar. Verder zijn er nog constante kosten die gelijk blijven.

Hieruit ontstaat de volgende formule:

vaste kosten=(((opbrengsten gas*1,07^n)-(kosten gas*1,07^n))+((opbrengsten elektra*1,07^n)-(kosten elektra*1,07^n))-vaste kosten)

Waarin n het aantal jaren zijn dat de installatie loopt. (het gaat om een installatie in een gebouw die duurzaam energie opwekt.(schoolproject) Deze is echter niet 100% voorzienend daarom zit ik met met zowel opbrengsten als kosten.)

Hoe kom ik erachter wat n nou precies is?

Ik heb dit allemaal in excel staan en kan niet vinden hoe ik een intersection bereken dmv datzelfde programma.

vandaar probeer ik hier een oplossing te verzinnen.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Break-even bepalen met variabele exponenten

Probeer voor jezelf eerst alle variabelen en factoren duidelijk te krijgen, zodat je zeker weet wélke vergelijking je nou precies moet oplossen.

Als je eenmaal iets hebt waar 1.07n in voorkomt en je vindt dat lastig om op te lossen, vervang dan die 1.07n tijdelijk door x. Als je dan x weet, is n ook makkelijk te bepalen, namelijk: als 1.07n = x, dan n = log(x)/log(1.07)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 5

Re: Break-even bepalen met variabele exponenten

haha, bedankt voor je antwoord!

dat ik daar niet aan dacht! erg stom.

Ik heb er even verder over nagedacht en ben redelijk ver gekomen.
600.000=60.000*1,07^n+50000*1,05^n-30.000*n

oftewel; 10 = (1,07+50.000*1,05)^n-30.000*n

oftewel; 10+30000*n=(1,07+50.000*1,05)^n

oftewel; n=1,07+50.000*1,05 log(10+30.000*n)
Ik heb alleen géén idee wat ik moet doen om de 30.000n weg te krijgen in het logaritme. Mijn wiskunde boeken bieden mij helaas geen oplossing.

iemand ideeën?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Break-even bepalen met variabele exponenten

Bij je uitwerking gaat iets mis, de laatste vergelijking die je overhoudt is iets anders dan waar je mee begint.

Maar die eerste is helaas al niet analytisch op te lossen (omdat n zowel als exponent als los voorkomt). Dus dan zul je je moeten beperken tot numerieke benaderingen, bijvoorbeeld met WolframAlpha.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 5

Re: Break-even bepalen met variabele exponenten

Beste Rogier,

bedankt voor je hulp!

Ik heb het uiteindelijk mijn probleem op een andere manier aangepakt.

Met vriendelijke groet

Reageer