Thermochemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Thermochemie

Hallo, ik heb twee gelijkaardige vragen omtrent thermochemie waar ik niet aan uit geraak.

---------------------------------------------------------------

1. Gebruik de reacties (a), (b) en © om de ΔH-waarde voor de reactie (d) te berekenen:

(a)
\(CH_4 (g) + 2O_2 (g) => CO_2 (g) + 2H_2O (g) \)
waarbij Δ
\(H^0\)
= -802 kJ

(b)
\(CH_4 (g) + CO_2 (g) => 2CO (g) + 2H_2 (g) \)
waarbij Δ
\(H^0\)
= + 206 kJ

©
\(CH_4 (g) + H_2O (g) => CO (g)+ 3H_2 (g) \)
waarbij Δ
\(H^0\)
= + 247 kJ

(d)
\(CH_4 (g) + 3/2O_2 (g) => CO (g)+ 2H_2O (g) \)
waarbij Δ
\(H^0\)
=?

Het antwoord hierbij zou -570 kJ moeten zijn..

De methode om zo'n oefening op te lossen weet ik helemaal niet. Ik heb verschillende combinaties van de enthalpie-waarden gecombineerd en dan zo'n gekeken of ik aan de oplossing kon komen om dan misschien daar uit te kunnen afleiden hoe het in elkaar zit, maar ik vond niet meteen een combinatie waarbij -570 het antwoord was.

--------------------

2. Ijzermetaal wordt in hoogovens geproduceerd door reductie van Fe(III)-oxide met CO. Schrijf de gebalanceerde reactievergelijking voor dit proces. Bereken Δ
\(H^0\)
voor deze reactie door gepaste combinatie van:

(1)
\(3Fe_2O_3 (v) + CO (g) => 2Fe_3O_4 (v) + CO_2 (g) \)
waarbij Δ
\(H^0\)
= -48.5 kJ

(2)
\(Fe(v) + CO_2 (g) => FeO (v) + CO (g)\)
waarbij Δ
\(H^0\)
= -11.0 kJ

(3)
\(Fe_3O_4 (v) + CO (g) => 3FeO (v) + CO_2 (g)\)
waarbij Δ
\(H^0\)
= 22 kJ

Het antwoord hierbij is 20.5 kJ.

--------------------------------------------------------------------------------

Ik veronderstel dat beiden kunnen opgelost worden via een gelijkaardige methode (aangezien beide oefeningen niet wezenlijk van elkaar verschillen), maar ik zie de methode gewoon niet. Ik weet wel dat je verschillende reactievergelijkingen kan gaan optellen en combineren met elkaar, maar dan wordt het al snel heel ingewikkeld. Sommigen kunnen dit misschien vaak via deze manier, maar het merendeel van de keren loopt dit bij mij slecht af. Mijn vraag is dus of iemand een algemene methode weet waarmee ik deze oefeningen zou kunnen oplossen?

Bedankt a priori!

Berichten: 113

Re: Thermochemie

Ik denk dat je hier de wet van hess moet toepassen. Heb je daar iets van gezien?

Berichten: 411

Re: Thermochemie

Ik weet dat je moet zoeken naar verbanden tussen de vergelijkingen zodat je door een combinatie ervan de gevraagde vergelijking uitkomt, en dit moet je dan ook doen met de enthalpieën (wet van Hess) en zo bekom je dan de gevraagde enthalpie. Vb. Het verband tussen de vergelijkingen is d= a + 2b - c. En deze bewerking moet je dan ook doen voor de enthalpieën. Maar hoe kan je gemakkelijk die verbanden tussen de vergelijkingen zien? Zo op het zicht zie ik dat niet. Of moet je gewoon wat proberen en chipoteren met de vergelijkingen tot je er komt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Thermochemie

Het verband tussen de vergelijkingen is d= a + 2b - c
Fout. Het verband is ¾(a+b) - ½c

Het is gewoon een puzzeltje: je moet de ongewenste moleculen van de ene reactie wegwerken door combinatie met één van de andere vergelijkingen en van de gewenste moleculen de aantallen kloppend krijgen.

Bijvoorbeeld: de eindreactie bevat geen CO2 maar de eerste reactie produceert 1 CO2 en de tweede reactie consumeert 1 CO2 dus is het logisch dat je (a) en (b) bij elkaar op moet tellen zodat die CO2 's tegen elkaar wegvallen.

Daarna zorgen dat je de juiste hoeveelheid CH4 en CO krijgt, en dat je geen H2 overhoudt in de totaalvergelijking.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 411

Re: Thermochemie

Fred F. schreef:Fout. Het verband is ¾(a+b) - ½c

...
Ik heb ook nooit beweerd dat dat wat ik zei het juiste verband was..Ik gaf slechts een voorbeeld.

Maar bedankt! Ik weet nu wat het verband is, maar dat je daarvoor een puzzeltje moet oplossen wist ik al langer. Alleen vroeg ik me af hoe je dit zou kunnen zien via een algemene methode. Jij hebt dit verband nu "op 't zicht" gezien (veronderstel ik), maar ik zie dit niet altijd. Daarom is mijn vraag hoe ik die via een bepaalde methode zou kunnen doen?

Berichten: 411

Re: Thermochemie

Dit is reeds opgelost. Ik heb voor een methode gekozen waarbij ik elke verbinding gelijk stel met een letter, en heb dan gewoon met deze letters gerekend. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer als wanneer ik het op 't zicht zou doen, maar om de een of andere reden geraak ik er zo wel gemakkelijker uit.

Bedankt voor de hulp!

Reageer