Jagers & boeren

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Jagers & boeren

Ik zoek naar zo veel mogelijk informatie over Jagers en boeren. Ik zoek vooral naar de tijd waarin ze leefden, en hoe ze leefde..

Wie kan mij hier iets over vertellen ?

b.v.d :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Jagers & boeren

pdeblij schreef:Ik zoek naar zo veel mogelijk informatie over Jagers en boeren. Ik zoek vooral naar de tijd waarin ze leefden, en hoe ze leefde..  

Wie kan mij hier iets over vertellen ?

b.v.d :shock:
Kan je iets precieser zijn? Jagers en boeren hebben immers altijd bestaan (ze bestaan vandaag de dag nog steeds) en waarschijnlijk ook in zo goed als alle culturen. .. ;)

Berichten: 672

Re: Jagers & boeren

Ik woon in W-Vlaanderen en sommige boeren leven in deze eeuw,sommige in de vorige....

De jagers die ik ken jagen enkel op zondag en zijn dan te dronken om te weten in welke eeuw ze leven.
huh?

Berichten: 29

Re: Jagers & boeren

hewt gaat mij om echt de eerste jagers en boeren . Deze leefde in de steentijd dacht ik, maar weet dit niet zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Jagers & boeren

Vanaf het moment dat men bipedaal werd werd er gejaagd en dit was dus ver voor de homo sapiens. Boeren ontstonden veel en veel later. 'Wij' waren allen nomaden tot zo'n 5000 jaar geleden. Ongeveer 3000 vC ontstonden er op 2 plekken (onafhankelijk van elkaar), rondom de Nijl en tussen de Tigris en Eufraat, mensen die sedentair konden leven doordat ze regenlandbouw en irrigatielandbouw bedreven. Dit waren technisch gezien de eerste boeren.

Jagers en boeren hebben als je naar de hele historie kijkt weinig met elkaar te maken. Ik vraag me af wat je hoofdvraag/onderzoeksplan is, want je vraag is nogal breed. Het is alsof je informatie vraagt over 'ballonnen en psychologen.'
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Berichten: 29

Re: Jagers & boeren

ja ik moet echt dingen weten over "jagers & boeren"... Maar ze hebben dus weinig met elkaar te maken ? Wat waren de verschillen dan ? en de overeenkomsten?

Berichten: 108

Re: Jagers & boeren

Dit is wel een interessant artikel, kwam ik pas tegen:

http://www.agron.iastate.edu/courses/agron...ondmistake.html

Er wordt in beschreven dat de 'keuze' van de mens om te stoppen met jagen en een boerenbestaan te leiden, in eerste instantie voor een verslechtering van de kwaliteit van bestaan zorgde. Pas zeer recent is het voor de meeste mensen beter geworden, maar dit kost veel (fossiele) brandstof.
(-% Twistedmind %-)

Reageer