Kraakbeen in oorschelp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

Kraakbeen in oorschelp

In onderstaande website staat en verhandeling over het gehoor met een onderverdeling van het systeem:

http://sociaalfondsorkesten.nl/arbeidsomst...rkt_het_gehoor/

Het valt mij op,dat er mbt. de oorschelp wordt gezegd,dat deze functionneert als een soort trechter om het geluid naar de gehoorgang en verder te transporteren.

Ik lees geen uitleg over het functionneren van het kraakbeen in de oorschelp en meen dat dit wel degelijk een taak heeft bij de geluidsgeleiding.

Als vb.

Met mijn hoofd op een kussen liggen en de hand eronder constateer/hoor ik heel duidelijk elke minimale beweging van een vinger tegen de textiel van het kussen,dus een zuiver contactgeluid nmm,mogelijk speelt hier een lage frequentie een rol.

Een ander geluidseffect kun je opwekken,door met je handen een afsluitende kom te maken om je oren ;er ontstaat een ruis van misschien 20-30dB,wat je ook wel kunt horen als je in een bos loopt en constant windgeruis opvangt .

Heeft de ruis in je door handen afgesloten oren te maken met de bloedcirculatie in je hersenen;die zijn continu actief en er wordt ,voor zover ik me herinner, 5 liter per minuut doorheen gepompt,dus dat geeft een behoorlijke wrijving in de bloedvaten met een gemiddelde doorsnede van 8-10 mm2 en dan een snelheid van 500 mtr/min ( 5* 106/ 10 mm2).

Graag Uw mening!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kraakbeen in oorschelp

De door jou gegeven link is niet de meest betrouwbare bron om informatie over het het functioneren van het oor te vinden.

Van hun site
Deze site geeft informatie over arbeidsomstandigheden (arbo), personeelsbeleid en gehoorzaken binnen de professionele symphonieorkesten.
Deze site handeld dus niet voornamelijk over de rol van van de oorschelp. wiki heeft er een redelijk uitgebreid artikel over.

Zoals je ook in deze link kan lezen is de belangrijkste functie van het buiten oor om geluid het oorkanaal in te leiden. Daar komt nog bij dat deze in staat is om een selectief bereik (ongeveer het bereik van menselijke spraak) te versterken. Verder ben je mede dankzij je buiten oor in staat om geluid te localiseren (het feit dat je stereoscopisch geluid waarneemt draagt er ook aan bij). Kraakbeen geeft het oor de juiste mate aan rigiditeit en flexibiliteit om zijn werk te doen.

De afsluitende kom die je maakt over je oren heen is eigenlijk hetzelfde als wanneer je naar een schelp zou luisteren en de zee hoort. Dit komt niet doordat je bloed door je aderen stroomt en je dit dan hoort maar doordat je omgevingsgeluid oppikt. De vorm van je buiten oor bepalen in grote mate wat je hoort en hoe hard je dit hoort. Als je een schelp bij je oor plaatst pas je hiermee als het ware de eigenschappen van je buitenoor aan. Je kan via een simpel en best leuk proefje laten zien hoe belangrijk de vorm van je oren zijn voor geluidwaarneming en ook vooral lokalisatie. Stop je buitenoor vol met stopverf of een klei (maar let op dat je niks van die troep in je oorkanaal krijgt) doe een blinddoek om en laat iemand op verschillende plekken in de ruimte een geluid maken. Je zal dan merken dat je meer moeite hebt om het geluid te lokaliseren.

Als je met je oor op je kussen ligt of je oor gewoon strak afsluit (met wat dan ook) dan blokkeer je hiermee je omgevingsgeluid. Je blijft dan over met het geluid dat je lichaam zelf maakt. Zoals je zelf correct al aangaf komt dit inderdaad door je bloedcirculatie naar je hoofd. Je hoort waarschijnlijk niet het bloed in je hersenen zelf maar in je carotiden.

Hoe veel bloed er door je hoofd stroomt per minuut weet ik niet, 5 liter lijkt me wel erg veel dat zou de totale hoeveelheid bloed in je lichaam zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Kraakbeen in oorschelp

Ik bestudeerde het oor-onderdeel kraakbeenCartilage,maar vond niets mbt.geluidsbegeleiding,wel de huid (helix?) omkleding,die een dempend effect en vertraging van bepaalde frequenties geeft,zoals ik meen te begrijpen;in het middenoor vinden weer versterkingen plaats (freq/geluidnivo).

Wiki is weer informatief,bedankt voor je info en reactie!

Berichten: 4.502

Re: Kraakbeen in oorschelp

De door mij veronderstelde 5 liter bloed/minuut door je hoofd moet zijn 5 liter/min. door het hart gepompt -in rust-en is te berekenen door het bloedvolume in het hart te vermenigvuldigen met het aantal hartslagen /min. (pompsnelheid kan het 5-voudige worden volgens WIKI).

Het hart weegt gem. 300 gram,dus de inhoud bloed zal wrs.100-120 cc zijn en dat past weer bij de frequentie van 50 slagen /min en kom je aan de 5 liter/min.

En die 5 liter wordt dan -naar oa.vraag- door je gehele lichaam gepompt en globaal per lichaamsdeelvolume verdeeld met een extra deel voor het stuurmechanisme (hersenen) ,mogelijk 1/7 deel ,maar dat is natte vingerwerk.

Mogelijk lijkt deze aanvulling niet to the topic,maar nmm.wel,omdat nu globaal de bloedsnelheid in een van de twee slagaders in je hals en bij je oor kan worden berekend en kom ik aan ca.1/14 * 500 m/min =35 m/min = 2.1 km/u;eem beetje minder gejaagd in rusttoestand en in gehaaste toestand bij sporters tot het 5-voudige.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kraakbeen in oorschelp

De helix zoals ook bijna de hele oorschelp dankt zijn structuur en vorm aan kraakbeen, de huid is slechts de bekleding.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer