Springen naar inhoud

Brandstof+kosten van reis naar mars


  • Log in om te kunnen reageren

#1

datenshi

    datenshi


  • >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 19:32

Wat ik nergens kan vinden op het internet is hoeveel brandstof er nodig is om van de aarde naar mars te reizen, en ik kan ook nergens vinden wat de kosten daar van dan zijn. weet iemand hier dit toevallig wel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Schwartz

    Schwartz


  • >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 januari 2011 - 22:55

Men kan op vele manieren van de aarde naar mars reizen:
je heb korte routes die veel energie kosten en je heb lange routes die weinig energie kosten.
De lange routes kosten veel tijd en is dus niet zo gunstig voor de reizigers.
De korte routes vergen grote versnellingen en zijn weer ongunstig voor het verbruik en voor het comfort.

De brandstof kan van alles zijn maar men bekomt in ieder geval veel zegeltjes lijkt me...

Het verbruik hangt ook af met wat voor soort schip men gaat:
Veel veiligheden is zwaar, vergt veel brandstof etc.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

#3

Knockingonheavensdoor

    Knockingonheavensdoor


  • >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 23:41

Wat is er te halen op mars ? Fossiele brandstoffen ? 'Rare earth' metalen?

#4

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 januari 2011 - 23:53

Welke brandstof bedoel je precies?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#5

datenshi

    datenshi


  • >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 13:41

Ik ben eigenlijk meer een beetje op zoek naar gemiddelde waarden, ik ben niet heel erg bekend met de verschillende soorten brandstoffen en afstanden.

#6

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2011 - 16:12

Ok, wat getallen dan: de maan is iets onder 400.000 km bij ons vandaan.
Als je de aarde verschaalt tot de grootte van een erwt, is Jupiter 300 meter van de aarde en Pluto 2,5 km. Het is met de lichtsnelheid (300.000 km/s) ongeveer 7 uur naar Pluto en sneller dan Voyager 1 en 2 gaan we niet echt: tegen 60.000 km/u. Negen jaar naar Uranus en 12 naar Pluto.
Op dezelfde schaal is Proxima Centauri (de dichtsbijzijnde ster) ongeveer 16.000 km van de aarde. Reken maar na hoe groot de boel ongeveer is ;)

Wat snelheid betreft kan je een aantal systemen gebruiken maar hoe meer massa (brandstof) je mee wil nemen, hoe meer brandstof je zal moeten verstoken bij opstijgen. Dat loopt dus een keer fout..
Als je ionen-motoren wil gebruiken, loop je tegen heel andere problemen aan dan met perslucht bijvoorbeeld.
Lang verhaal kort: ik betwijfel of er een antwoord te geven is op je vraag.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#7

Knockingonheavensdoor

    Knockingonheavensdoor


  • >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 17:25

Wat snelheid betreft kan je een aantal systemen gebruiken maar hoe meer massa (brandstof) je mee wil nemen, hoe meer brandstof je zal moeten verstoken bij opstijgen. Dat loopt dus een keer fout.

Waarom zou je veel meer brandstof moeten meenemen als je verder gaat ?

#8

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 januari 2011 - 17:25

Enkele jaren geleden werd de Phoenix lander naar mars gestuurd door een Delta II 7925 raket.
De lander had een massa van 350 kg en de Delta raket een massa van 230 ton waarvan 210 ton brandstof plus oxidator (vloeibare zuurstof plus N2O4).
Dat geeft je een idee hoeveel brandstof er nodig is in relatie tot de nuttige lading.

Veranderd door Fred F., 21 januari 2011 - 17:26

Hydrogen economy is a Hype.

#9

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 januari 2011 - 18:09

Waarom zou je veel meer brandstof moeten meenemen als je verder gaat ?

Om te kunnen blijven versnellen. Jammer alleen dat je dan ook weer voldoende moet kunnen vertragen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#10

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2011 - 21:04

Wat is er te halen op mars ? Fossiele brandstoffen ? 'Rare earth' metalen?

Ik denk eerder 'rare martial metals' (geintje!) De bodem van Mars is nog onvoldoende onderzocht om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

#11

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2011 - 21:18

Waarom zou je veel meer brandstof moeten meenemen als je verder gaat?

Verreweg de meeste brandstof wordt verbruikt bij het opstijgen vanaf de Aarde of Mars naar een parkeerbaan eromheen.


Ik ben eigenlijk meer een beetje op zoek naar gemiddelde waarden, ik ben niet heel erg bekend met de verschillende soorten brandstoffen en afstanden.

Hier vind je in het Engels de beschrijving van enige raketbrandstoffen.

#12

Knockingonheavensdoor

    Knockingonheavensdoor


  • >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 23:46

Verreweg de meeste brandstof wordt verbruikt bij het opstijgen vanaf de Aarde of Mars naar een parkeerbaan eromheen.

Daarom. Blijven versnellen is geen optie want dat kost teveel brandstof.

Veranderd door Knockingonheavensdoor, 21 januari 2011 - 23:46


#13

datenshi

    datenshi


  • >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 09:56

bedankt ;)

weet iemand toevallig ook in welke prijscategorie die hoeveelheid brandstof dan valt?
is dat rond de 100.000? of kom je dan al gauw in de miljoenen uit?

Veranderd door datenshi, 23 januari 2011 - 09:57


#14

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 januari 2011 - 11:18

Enkele jaren geleden werd de Phoenix lander naar mars gestuurd door een Delta II 7925 raket.
De lander had een massa van 350 kg en de Delta raket een massa van 230 ton waarvan 210 ton brandstof plus oxidator (vloeibare zuurstof plus N2O4).
Dat geeft je een idee hoeveel brandstof er nodig is in relatie tot de nuttige lading.

De lancering van die Delta II raket heeft zo'n 50 miljoen dollar gekost (exclusief de kosten van de Phoenix lander). Welk deel daarvan de brandstofkosten is weet ik niet maar doet in feite niet ter zake omdat je met alleen brandstof, zonder raket, toch niets kunt beginnen.
Hydrogen economy is a Hype.

#15

datenshi

    datenshi


  • >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 13:08

De lancering van die Delta II raket heeft zo'n 50 miljoen dollar gekost (exclusief de kosten van de Phoenix lander). Welk deel daarvan de brandstofkosten is weet ik niet maar doet in feite niet ter zake omdat je met alleen brandstof, zonder raket, toch niets kunt beginnen.


oke, bedankt ;)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures