Springen naar inhoud

Effectbal

• Log in om te kunnen reageren

Peacenac

Peacenac

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2011 - 21:13

Goedendag allemaal.

Wij zijn bezig het effect te onderzoeken op een bal.
Hoe werkt effect op een bal in de lucht (tijdens een vlucht) precies?
Ik weet dat als een bal voorover om zijn eigen as draaid, hij sneller naar beneden gaat.
Komt dit door drukverschillen rond de bal? Lagere druk onder de bal en hogere boven de bal?
We hebben gezocht om een formule van deze kracht te vinden.
Op de engelse Wiki staat: Fm = S (ω x v)
Fm staat voor magnuskracht
S is een weerstandsafhankelijke coŽfficiŽnt (weet iemand hoe je die kunt berekenen/uitzoeken?)
ω is de hoeksnelheid (toch?)
v is de snelheid van de bal.

Is dit een goede formule?
Stel we willen de zwaartekracht opheffen, is het dan een kwestie van Fzw = Fm?

Groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 januari 2011 - 22:24

Zie de tekening op deze website. Daar is de magnuskracht omlaag. Wil je echter evenwicht maken met de zwaartekracht dan ... .
Een bijkomstigheid: de recent overleden Feyenoorder Coen Moulijn had de bijnaam "de Kromme", omdat de baan van een bal (uit de lucht gezien) krom kon zijn! Hij gaf dus een horizontale spin aan de bal.

Veranderd door thermo1945, 20 januari 2011 - 22:27

• Gast

Geplaatst op 01 februari 2011 - 09:07

wet.GIF Dit grafiekje voor een cricketbal vind je hier http://web.archive.o...NUS/magnus.html

Ik ben geen deskundige op dit gebied maar let op de verschillende bronnen (ook wiki) die zeggen dat er twee effecten zijn, ťťn bij kleine getallen van Reynolds, en een omgekeerd effect bij grote. Dit lijkt ook zichtbaar in de grafiek.

Je moet dus eerst uitzoeken in welk gebied jouw pingpongbal zit, bv. met hoge snelheidsfotografie.

Dan moet je nog zien uit te vinden wat de vorm is voor een veel gladdere bal, want een cricketbal heeft zeer diepe naden die veel invloed hebben op de stroming. Als je helemaal niets vindt, kun je de invloed van ruwheid op andere luchtkrachten opzoeken, daar is meer over bekend. Maar ik ben bang dat je niet verder komt dan een globale voorspelling.

Mocht mijn vrees terecht zijn, dan kun je het project redden door zelf een grafiek voor jouw pingpongbal op te stellen. Me dunkt, als je een zelfde (sinus)vorm kan vinden dan heb je een behoorlijke prestatie geleverd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures