Accomoderend oog

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

Accomoderend oog

Ik heb een stelling waar ik niet zo goed aan uitkan. Wanneer er een gedeeltelijk verlies van het accomoderend oog is dan neemt de hoekvergroting van de loep af. Is dit juist of fout? Wie kan me helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Accomoderend oog

Hint: als het accomodatievermogen afneemt, kan de brandpuntsafstand van de oog lens niet meer zo klein worden.

Berichten: 16

Re: Accomoderend oog

Moet je dit dan met de formule 25/f doen? f gaat groot worden zoals u zegt en de hoekvergroting neemt af. De stelling is dus juist.

Is dit de redenering die je moet maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Accomoderend oog

kilimanjaro schreef:Moet je dit dan met de formule 25/f doen? f gaat groot worden zoals u zegt en de hoekvergroting neemt af. De stelling is dus juist.

Is dit de redenering die je moet maken?
Ja, en ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Accomoderend oog

De 25/f gaat uit van de vergroting ten opzichte van met het blote oog op 25 cm .

Bij loupes wordt echter ook wel uitgegaan van 33cm , om zo tot hogere getallen te komen.

Het staat namelijk wat raar , als je een loupe van 1x verkoopt , dus met een brandpuntsafstand van 25 cm.

De comerciële versie zou dan 33/25=1,32 x vergroting schrijven, wat de klant nuttiger overkomt.

Als je accomdatievermogen dus zover afneemt zodat je nog maar op 50 cm kunt scherpstellen, dan is je hoekvergroting,zoals je dat noemt , 25/50 = 0,5 .

Wilde dit even toevoegen ,om die 25 te verklaren.

Reageer