[scheikunde] Ph voedingsbodems bacteriën aanpassen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Ph voedingsbodems bacteri

Met biologie zijn we bezig met een practicum, we zitten in 5 vwo.

We willen onderzoeken wat de invloed is van temperatuur, lichtintensiteit en pH-waarde op de groei van bacteriën.

Over dat laatste hebben we een vraag.

(Hoe) Is het mogelijk de pH-waarde van vaste voedingsbodems te veranderen?

We gebruiken agar agar bodems.

Alvast bedankt,

~[acronym="just ******* google it :')"]Heteropteryx Dilatata[/acronym]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Door een zuur of een base toe te voegen, bijvoorbeeld NaOH of HCl. Je voegt dan ook iets Na+ of Cl- toe dus vraag je af: hoe veel is het en is dat eigenlijk belangrijk?

Overigens zou ik dit in het vloeibare stadium van de voedingsbodem doen en dus zelf een stel platen gieten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 9

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Bedankt voor het snelle antwoord.

Onze leraar heeft het nu over een buffer, om de pH constant te houden.

Met NaOh & HCl (beiden sterk) zou dit niet moeten lukken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Hoe ver zou je willen gaan met de pH van je bodems? Gaat dit over een reeks tussen bijvoorbeeld 7 en 8 (normaal zit je rond 7,5) of ga je richting 10?

Wat voor een bacterie wil je erop laten groeien?

Wat voor een bodem gebruik je: agar met... ?

Als ik zelf 'standaard' LB agar platen giet, gebruik ik een paar druppels van een geconcentreerde NaOH-oplossing om de pH bij te stellen tot 7,5. Als je een gebufferde plaat wil zou je bijvoorbeeld TRIS moeten gebruiken
Verborgen inhoud
denk aan grofweg 5–10 mM
. Rekenen dus!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 9

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Hoe ver zou je willen gaan met de pH van je bodems?

Gaat dit over een reeks tussen bijvoorbeeld 7 en 8 (normaal zit je rond 7,5) of ga je richting 10?
We hadden het plan de pH tussen 5 en 9 te houden waarbij we één voedingsbodem zuur en één basisch zouden nemen.
Wat voor een bacterie wil je erop laten groeien?
Eerst op een "normale" voedingsbodem bacteriën kweken op kamertemperatuur, daarvan dan één soort (kolonie) uitkiezen en enten op de verschillende voedingsbodems. Deze dan onder verschillende omstandigheden plaatsen. De voedingsbodems waarvan we de pH hebben veranderd willen we op kamertemperatuur laten.
Wat voor een bodem gebruik je: agar met... ?
Geen idee, moeten we navragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ph voedingsbodems bacteri

We hadden het plan de pH tussen 5 en 9 te houden waarbij we één voedingsbodem zuur en één basisch zouden nemen.
Als je de invloed van pH op de groei van bugs wil weten, doe dan een reeks zou ik zeggen.
Eerst op een "normale" voedingsbodem bacteriën kweken op kamertemperatuur, daarvan dan één soort (kolonie) uitkiezen en enten op de verschillende voedingsbodems. Deze dan onder verschillende omstandigheden plaatsen. De voedingsbodems waarvan we de pH hebben veranderd willen we op kamertemperatuur laten.
Welke bacterie ga je 'eerst' kweken dan? Wilde je gewoon een vinger over de plaat halen of er even in niezen misschien? ;) Of heb je een 'schone' cultuur van bijvoorbeeld E. coli tot je beschikking?

Zouden alle bacteriën hetzelfde reageren op verschillende pH's?

Waarom wil je de platen op kamertemperatuur laten?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 9

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Het probleem is dat hoe meer verschillende pH-waarden we nemen, hoe meer verschillende voedingsbodems we moeten maken. Ik weet niet of daar tijd voor is.

We hebben geen reincultuur tot onze beschikking, daarom inderdaad het plan erin te hoesten en één duidelijke kolonie te enten op de andere platen.

Kamertemperatuur is eigenlijk niet nodig, misschien plaatsen we pH-platen ze ook wel in de stoof voor sneller resultaat.

Berichten: 9

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Het idee is nu:

- Oplossingen van verschillende pH's maken

- Een gat maken in de voedingsbodems

- Hierin de oplossingen gieten, en daaromheen (over de hele voedingsbodem) bacteriën enten

Zou dit een betrouwbaar resultaat opleveren waaruit we kunnen afleiding dat/of bacteriën beter/slechter groeien bij hoge/lage zuurgraad?

Nog een vraag over de pH van (gedestileerd)water.

De meter geeft een pH van 4 aan.

Kan dat kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ph voedingsbodems bacteri

4 is aan de lage kant, heb je de pH meter goed geijkt voor je aan je meting begon?

Wat hoop je te bereiken door een zwembadje met vloeistof van hogere of lagere pH aan te leggen? Wat is de gedachte daarachter?

Als je oplossingen met verschillende pH's kan maken, waarom kan je dan niet even veel verschillende voedingsbodems maken?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 9

Re: Ph voedingsbodems bacteri

We hebben de pH-meter op een buffer met pH 7 losgelaten, hier gaf hij precies 7 aan.

We nemen aan dat de vloeistoffen in de gaten de groei van bacteriën er omheen gaan beïnvloeden. Hoe verder er vanaf, hoe minder invloed. Dit zou dan zichtbaar moeten zijn.

Oplossingen met verschillende pH's hebben we al, het gieten van 5 verschillende voedingsbodems neemt veel meer tijd in beslag dan de neutrale voedingsbodems (die we al hebben) te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Je pH meter op 1 buffer met pH 7 loslaten is niet voldoende om zeker te weten dat je meter goed gekalibreerd is. Het verschilt soms per type meter, maar meestal zijn er 2 kalibratie vloeistoffen (pH 4 en pH 7) Je kalibreert dan eerst met pH 7, vervolgens met pH 4. Tot slot controleer je je kalibratie met de pH 7 buffer of deze inderdaad nog 7 aangeeft. Let bij dit alles ook op de temperatuur instellingen.

Het maken van voedingsmedia duurt niet lang. Als je niet de tijd hebt om dit te doen, waarom dan dit onderzoek kiezen? Het past dan dus duidelijk niet in de tijdsplanning.

Wat wil je bereiken door een gebufferde oplossing in een gat in een voedingsplaat te gooien? Je zal zo namelijk nooit een uniforme pH krijgen, hoogstens een gradient waarvan je de waarden niet kent.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Ph voedingsbodems bacteri

De lang-verhaal-kort versie is dat wat je beschrijf gewoon half werk is.

Als je het goed wil doen smelt je de voedingsbodem, verdeel je het tussen een paar flessen en stel je daar de pH van bij. Dat is twee minuten werk per fles..

Daar kan je dan platen van gieten (ook op een ander moment: gewoon weer smelten) en die kan je vervolgens rustig een paar dagen goed verpakt en ondersteboven in de koelkast bewaren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Daar kan je dan platen van gieten (ook op een ander moment: gewoon weer smelten) en die kan je vervolgens rustig een paar dagen goed verpakt en ondersteboven in de koelkast bewaren.


Als je ze dan toch een paar dagen wilt bewaren, zet er dan ook een aantal ter controle in de stoof zodat je zeker weet dat je niet met besmette platen werkt
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Ik heb ook een soortgelijk probleem, al ben ik wel van plan om mijn voedingsbodems zelf te gieten vraag ik mij af hoe ik het best de pH laat variëren. In mijn proef werk ik met verdunningen van yoghurt. het is de bedoeling om een voedingsbodem te gieten in 30 petrisschalen. met pH variaties tussen de 2 en de 12. 3 petrisschalen per pH waarde. Hoe kan ik dit het beste aanpakken om er zeker van te zijn dat mij proef steriel blijft?

Berichten: 18

Re: Ph voedingsbodems bacteri

Doe je dit op school? Hebben jullie gasbranders? Zolang je dichtbij een blauwe vlam werkt zou je goed moeten zitten. Zorg er ook voor dat je het dekseltje van het petrischaaltje maar voor een ''kiertje'' openmaakt, zodat je de kans op besmetting verkleint.
 
Ik heb me pas vandaag aangemeld op deze forum, dus ik weet niet of ik de adviezen aan de professionals moet overlaten. Als dat het geval is kan je dit bericht negeren :)

Reageer