Springen naar inhoud

Help met middel-nederlandse bron

• Log in om te kunnen reageren

Foo

Foo

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 11:58

He, ik hoop dat deze vraag niet te specifiek is voor dit forum. Ik zoek een verklaring voor de volgende zin. (voor het gemak omgezet in moderner Nederlands). De bron komt uit Zwolle, 1505.

`Ende als daar een eerlijk en nuttig tractaat (boek/ geschrift) uit komt, deze niet te laten drukken zonder den (deze/ de?) Ad Pennas´ te pronuncieren.*

Pronunceeren: In oude rechtstaal: in het openbaar uitspreken, — uitspraak doen, — beslissen.

Ik ben een variatie van de term `Ad pennas pronuntiatio´ in een aantal oude teksten tegengekomen. De context gaat meestal over schrijven, maar ik ben er nog steeds niet achter wat ze er precies mee bedoelen. Kan iemand mij uitleggen wat hier gezegd wordt of mij een boek aanraden met middel-Latijnse termen? Misschien gaat het hier om een wet term?

Ik heb al verschillende woordenboeken geraadpleegd, maar die geven alleen een vertaling van het woord ´penna´. Dit woord wordt ook vertaald als schrijf veer.

Alvast bedankt,
Foo

* Ende offt dair een eerlick ende nutte tractaet uth qweme, den niet te lathen prenthe sonder den ad pennas toe pronuncieren.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 21 januari 2011 - 12:14

Even verplaatst naar Taalkunde, ik denk dat je hier beter af bent dan in Geschiedkunde
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Foo

Foo

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 12:24

Oke bedankt.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2011 - 14:31

Ende offt dair een eerlick ende nutte tractaet uth qweme, den niet te lathen prenthe sonder den ad pennas toe pronuncieren.

"En als daar een eerlijke akte met toegevoegde waarde uit voortkomt, deze niet te laten drukken zonder hier eerst een schriftelijke uitspraak over te doen."
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Foo

Foo

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 14:36

Dank je wel!

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 januari 2011 - 17:50

Mogelijk een vermelding naar een schrijver Penna;ik bekeek de volgende site:

http://www.italatin....ctionary_P.html

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures