Lab regels op een middelbare school

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 48

Lab regels op een middelbare school

Beste Scheikunde leraren,

Graag zou ik om advies vragen welke regels ik als beginnende scheikunde leraar moet handhaven op een middelbare school. In eerste instatie gaat het om de bril.

Ik weet dat contactlezen (vooral zachten) problemen kunnen geven in een lab. Echter, het betreft hier dus een middelbaar school lab waar niet dagelijks de meest vreemde oplosmiddelen door de lucht zweven. Wat doet de gemiddelde scheikunde leraar: al zijn studenten lenzen verbieden en allemaal verplicht een bril laten kopen? Lijkt me overdreven.. maar ik vraag het graag hier na...

En hoe zit het met mensen die normaal al een bril dragen? Veiligheids bril er over heen? Of is gewone bril goed genoeg?

Natuurlijk heb ik zelf ruime labervaing, maar aangezien ik zelf geen bril of lenzen draag, heb ik me nooit in die regels verdiept. Bovendien is het natuurlijk anders als je dagelijks in een lab werkt, ipv 2 uurtjes labklas p. week.. het is al enige tijd geleden dat ik middelbare school ervaring heb, maar één ding is me duidelijk: de studenten zijn niet zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid, maar dat ben ik!

hartelijk bedankt voor alle adviezen!

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Lab regels op een middelbare school

wel ik zit zelf op de middelbare school ( Regina caelium in dilbeek) in het 5 de, en ik heb lenzen (zachte) en ik heb nog NOOIT last gehad van men ogen en ik moet ook gen bril ofzo opzetten tijdens die lessen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Lab regels op een middelbare school

En hoe zit het met mensen die normaal al een bril dragen? Veiligheids bril er over heen?  Of is gewone bril goed genoeg?
Bij ons (HLO) is een veiligheidsbril over een 'gewone' bril niet verplicht - mensen met goede ogen willen dat graag zou houden en doen uiteraard wel een veiligheidsbril op.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lab regels op een middelbare school

Een veiligheisbril is nodig wanneer een gewone bril niet boven de wenkbrauwen uit komt.

In een chemisch lab is het in principe altijd verplicht om een veiligheidsbril (en labjas) te dragen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Lab regels op een middelbare school

Ik zou eerst alles persoonlijke maatregelen (staart in een knot e.d.) goed doornemen met de studenten. Ook wijzen waar de oogdouches zijn, is wel zo handig :shock:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Lab regels op een middelbare school

Nooit en te nimmer lenzen laten dragen, doceer nu aan 1e-jaars het deel veiligheid. Wanneer je bepaalde chemicalien in je ogen krijgt dan kan de lenzen gaan kleven en dus verkleven met je oog.

Het risico om je oog te verliezen met lenzen in, is vele malen groter dan wanneer je geen veiligheidsbril draagt.

Dus of gewoon een normale bril dragen of niet laten deelnemen aan het practicum.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Lab regels op een middelbare school

nu moet je ook wel zien welk soort practica het zijn want wat wij hier in de labo's doen daar is niets gevaarlijk

Berichten: 704

Re: Lab regels op een middelbare school

André B. schreef:Nooit en te nimmer lenzen laten dragen, doceer nu aan 1e-jaars het deel veiligheid. Wanneer je bepaalde chemicalien in je ogen krijgt dan kan de lenzen gaan kleven en dus verkleven met je oog.  

Het risico om je oog te verliezen met lenzen in, is vele malen groter dan wanneer je geen veiligheidsbril draagt.

Dus of gewoon een normale bril dragen of niet laten deelnemen aan het practicum.
zolang je met lenzen een veiligheidsbril draagt en na je practicum zorgvuldig je handen wast minimaliseer je het risico.

Ik draag altijd, ongeacht met welke chemicalien ik bezig ben, altijd een veiligheidsbril. Vooral met vloeistoffen is dat nodig met oog op de kans op spetteren.

Berichten: 48

Re: Lab regels op een middelbare school

André B. schreef:Nooit en te nimmer lenzen laten dragen, doceer nu aan 1e-jaars het deel veiligheid. Wanneer je bepaalde chemicalien in je ogen krijgt dan kan de lenzen gaan kleven en dus verkleven met je oog.  

Het risico om je oog te verliezen met lenzen in, is vele malen groter dan wanneer je geen veiligheidsbril draagt.

Dus of gewoon een normale bril dragen of niet laten deelnemen aan het practicum.
Dat heb ik natuurlijk ook geleerd, maar het gaat er hier om de afwegingen op een middelbare school. Als iemand een scheikunde opleiding doet moet hij natuurlijk aanleren hoe het voor de rest van m'n leven moet. Dat is iets anders als pubers (die helemaal geen scheikunde willen leren, maar het verplicht moeten) verplicht een bril op sterte laten kopen terwijl ze al jaren lenzen gebruiken...

En dat 'bepaalde chemicaliën', wat zijn dat dan? Ik stel me er bepaalde organische oplosmiddelen bij voor die die plastic lenzen op laten lossen. Het meest gevaarlijke oplosmiddel tijdens een lab-klas op een middelbare school lijkt me ethanol or aceton, en als je thuis de ramen schoon maakt met spirtus of je nagellak verwijderd staat er ook niet op de fles dat je je lenzen uit moet doen.. Daarom vraag ik het hier..

In de regels zit ook een stukje statistiek natuurlijk..
Ik zou eerst alles persoonlijke maatregelen (staart in een knot e.d.) goed doornemen met de studenten. Ook wijzen waar de oogdouches zijn, is wel zo handig :?:
Tijdens lab ben ik heel streng.. Vandaag heeft er weer iemand tijden de pause al m'n glaswerk kunnen wassen omdat hij met een dure balans zat te spelen.. De haren in een knot e.d. weten ze al, en ze weten ook dat ze er na 1 waarschuwing uit liggen! :shock:
Een veiligheisbril is nodig wanneer een gewone bril niet boven de wenkbrauwen uit komt.
Dat is een leuke regel.. Mijn regel tot nu toe was dat het als ze met iets irriterent werken het altijd moeten.. Vandaag (slechts 2de lab-klas van het jaar) blijkt er een pipeteer ballon stuk te zijn en spuit er ineens een straal natronloog tegen de veiligheidsbril van één van mijn studenten!!! Hij had een veiligheidsbril over z'n gewone op, en een normale zou niet genoeg zijn geweest! Maar bedankt voor de regel. Tijdens gebruik van minder gevaarlijke dingen is dat een leuke regel om aan te houden!
In een chemisch lab is het in principe altijd verplicht om een veiligheidsbril (en labjas) te dragen.
haha.. Vooral dat "in principe" doet het hem! ;-) Het enige lab waar ik een labjas aan heb is nu op de middelbare school (als voorbeeld) en tijdens HLO prac-klas.. Op geen enkele stage or universiteit heb ik het dragen van een labjas verplicht gezien!
nu moet je ook wel zien welk soort practica het zijn want wat wij hier in de labo's doen daar is niets gevaarlijk
Let maar eens op! Die leerling vandaag had bijna 0.1 M NaOH in z'n ogen. Dan ben je natuurlijk niet meteen je oog kwijt, maar ik als leraar zou dit toch niet graag aan z'n ouders uit gaan leggen waarom hij 2 dagen een rood oog had! :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Lab regels op een middelbare school

het lijkt miss bizar maar als je nu bv lenzen aanhebt en er komt toch iets in je oog per toeval kan je je lenzen toch uitdoen en is het grootste deel van dat product er ook meteen uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Lab regels op een middelbare school

het lijkt miss bizar maar als je nu bv lenzen aanhebt en er komt toch iets in je oog per toeval kan je je lenzen toch uitdoen en is het grootste deel van dat product er ook meteen uit?


Bij bepaalde stoffen zal dat niet lukken denk ik. Omdat de stof door het traanvocht snel verdeeld word over het oog en de lens aan het hoornvlies vastplakt. Je zal ook niet alles eruit krijgen, dus je moet 2 handelingen verrichten. Eerst de lens eruit en dan nog uitspoelen.

Direct uitspoelen als je geen lenzen in hebt is altijd beter, lijkt me.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Lab regels op een middelbare school

( ik kan knipperen op een bepaalde mannier en men lens valt er zo uit 8) )

een ander voordeel dat de mensen die lenzen hebben wel hebben is dat ze gemakkelijker hun oog kunnen uitspoelen

Maar het is wrsch wel beter om voor veilig te spelen

Berichten: 187

Re: Lab regels op een middelbare school

wij moeten zelfs labjas/bril op als we een eenvoudig druppelpracticum doen ^^

*zucht*

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Lab regels op een middelbare school

het interesantste dat wij al hebben gedaan is stoffen bijeen gieten om te zien of er neerslag is :shock: :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Lab regels op een middelbare school

het interesantste dat wij al hebben gedaan is stoffen bijeen gieten om te zien of er neerslag is   :shock:   ;)


Dat wil niet zeggen dat het ongevaarlijk is als je buurman je aanstoot en jij de inhoud van je buisje over je heen krijgt. Niet alleen exploderende of borrelende goedjes zijn gevaarlijk!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Reageer