Springen naar inhoud

Richting regressie

• Log in om te kunnen reageren

Richard198

Richard198

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 14:40

Hallo allemaal,

Ik heb een regressie analyse uitgevoerd op 1 afhankelijke variable en circa 15 onafhankelijke variabelen. Uit de analyse heb ik data uit verkregen. Wat mij niet helemaal duidelijk is betreft de richting (positief/negatief). Nu is mijn vraag: hoe kan ik de richting van deze output bepalen?

Stel ik heb 1 soort kosten en ik een probeer een verband aan te tonen tussen circa 15 kenmerken. Hoe kan ik dan bijvoorbeeld zien of er een positief of een negatief verband is?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet

Bijgevoegde Bestanden

Veranderd door Richard198, 21 januari 2011 - 14:46

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 21 januari 2011 - 16:05

Ik haal uit je vraag twee keer dezelfde situatie, nl. 15 onafhankelijke vars. In je pdf is toch duidelijk te zien dat de coefficienten B en beta het zelfde teken hebben. Dit is gewoon de richting die jij zoekt, of niet dan? Ofwel, ik zie je probleem niet helemaal...

Richard198

Richard198

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 16:47

Beste Bessie,

Bedankt voor je reactie. In het overzicht heb ik toch te maken met zowel pos. als neg. Beta's? In dit voorbeeld heb ik bijvoorbeeld gekeken welke kenmerken (de onafhankelijke variabelen) effect hebben op een bepaalde soort kosten. Nu is de conclusie toch dat sommige kenmerken een + genereren en andere een -

Wat ik eigenlijk wil weten is het totaal effect van deze variabelen samen? (totaal effect + of -). Nemen de kosten af of toe op basis van deze kenmerken?

Groet

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 januari 2011 - 16:53

Wat ik eigenlijk wil weten is het totaal effect van deze variabelen samen? (totaal effect + of -). Nemen de kosten af of toe op basis van deze kenmerken?

Dat kun je niet zeggen, aangezien ze toeneemt op basis van sommige kenmerken, en afneemt op andere...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

• Gast

Geplaatst op 21 januari 2011 - 17:49

Wat je nu hebt is een functie voor de kosten, afhankelijk van een heleboel variabelen. Alleen als je weet hoe deze variabelen in de tijd verlopen kun je bepalen wat de kosten doen. Tenzij er natuurlijk een aantal afhankelijk van elkaar zijn, maar dan is de lineaire regressie eigenlijk niet meer toepasbaar.

Richard198

Richard198

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 januari 2011 - 18:11

Het betreft maar één afhankelijke variabelen. De onafhankelijke variabelen kennen wel een verloop in tijd aangezien ik drie jaren heb gebruikt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures