2 veren in parallel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 16

2 veren in parallel

Wanneer je 2 veren in parallel zet is de kracht dan twee maal zo groot? Is deze stelling juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: 2 veren in parallel

Als je twee exact dezelfde veren hebt is de kracht inderdaad twee keer zo groot.
Morgen is het ook vandaag...

Berichten: 16

Re: 2 veren in parallel

Geldt dat dan ook voor de kracht die de éne veer op de andere uitoefent of zijn deze dan gelijk? Bedankt om te antwoorden.

Re: 2 veren in parallel

naamloos.GIF
naamloos.GIF (1.88 KiB) 1480 keer bekeken
We hebben het toch over deze situatie he?

Berichten: 16

Re: 2 veren in parallel

ja zoiets moet het zijn maar ik begrijp het principe van die parallel niet zo goed. Is de kracht van de 2 veren gelijk maar daardoor de kracht van het hele systeem het dubbele?

Re: 2 veren in parallel

Als jij in je eentje een auto moet duwen is dat best lastig. Heb je een kameraad die even sterk is als jij, dan leveren jullie beide dezelfde kracht, en dus samen het dubbele van wat je alleen kan.

Bij veren is het nog wat beter geregeld, want terwijl jij kan smokkelen en stiekem wat minder hard duwt (maandagochtend), kan een veer dat niet. De kracht die hij levert hangt direct en geheel af van zijn uittrekking of indrukking. Dus onder alle omstandigheden leveren ze beide een kracht van k.x (k=veerkonstante, x=uittrekking) en samen dus 2kx. Van enige afstand gezien (of met de verkeerde bril op) lijken ze samen een veer te vormen met veerkonstante 2k.

Snap je wel?

Berichten: 16

Re: 2 veren in parallel

Heel erg bedankt om mij te helpen. Nu begrijp ik het ;)

Reageer