Onderwerp onderzoekscompetentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Onderwerp onderzoekscompetentie

Hallo,

Ik zit in het 6de wetenschappen wiskunde, en we mogen voor fysica zelf een onderwerp voor onze onderzoekscompetentie kiezen. De enige voorwaarden zijn dat de proef uitvoerbaar moet zijn in ongeveer 50 minuten (mag eventueel iets meer zijn), er een onderzoeksvraag aan verbonden moet zijn en het mag niet duur zijn (we krijgen geen budget, maar mogen wel alles gebruiken wat er op school van materiaal aanwezig is). Het moet natuurlijk ook wel iets te maken hebben met fysica!

Ik heb al veel gezocht, maar ik kon nooit iets goed vinden. Ik ben een nogal grote fan van mythbusters, dus ik dacht dat toch één van hun experimenten in aanmerking kon komen... maar helaas, ik heb ze allemaal nog eens bekeken op hun site, en geen enkel ervan kan ik gebruiken...

Zo zou het leidenfrost effect wel iets leuk zijn om te onderzoeken (in mythbusters steken ze hun vingers in gesmolten lood). We zouden ook een druppel water op een hete plaat kunnen laten vallen die we sterk doen trillen, waardoor we een soort van 3-delige of 5-delige ster krijgen. Het probleem is dat we hier niet echt een onderzoeksvraag kunnen rond stellen...

Ook de maximumsnelheid van een muntje bepalen, en hoe dodelijk het is als het van een hoog gebouw wordt gegooid leek ons leuk. Maar dit is dan weer iets moeilijker te doen op school... Ze demonstreerden wel een 'eenvoudige' methode, met een buis waardoor je lucht blaast, het muntje moet dan blijven 'hangen' of 'zweven', dan zoek je de snelheid van de lucht die door de buis geblazen wordt...

Hebben jullie soms nog leuke ideeën of (spectaculaire) fysische verschijnselen die we kunnen onderzoeken?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Onderwerp onderzoekscompetentie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Onderwerp onderzoekscompetentie

Iemand die hier een handje kan toesteken?


Zouden we iets kunnen doen omtrent de wet van Bernoulli?

Stel dat we met een haardroger (die eventueel in verschillende standen kan gezet worden) bv. langs twee lege blikjes (of andere bolvormige objecten) blazen, en we d.m.v. een dynamometer de kracht meten die nodig is om de blikjes te bewegen. Daarna herhalen we de proef met verschillende luchtsnelheden (andere standen en van dichterbij of verder af) zodat we een verband kunnen zoeken tussen de luchtsnelheid en de daardoor veroorzaakte kracht. Die kracht stelt dan (volgens mij toch) de lift voor van een (nogal raar) vliegtuigprofiel (een halve cilinder).

In de bijlage zien jullie een proefopstelling van wat ik in mijn gedachten had.

Rechts een haardroger, links de twee blikjes (waar nog dynamometers aan bevestigd moeten worden) met daartussen twee plankjes of stukken karton waartussen een spleet van vb. 5cm is (in die zone zal volgens mij de luchtsnelheid ongeveer gelijk zijn, bovendien kan ik dan berekenen hoeveel de lift van een 'vleugel' van 5m bedraagt.

Als onderzoeksvraag zou ik dus kunnen stellen: is het mogelijk om een mens te laten vliegen met een vliegtuig met halve cilinders als vleugels (en elk 5m lang) indien de totale massa 500kg bedraagt? Wat is dan de snelheid van het vliegtuig om het in de lucht te kunnen doen houden (Fz=Flift
Bijlagen
Onderzoekscompetentie__wet_van_Bernoulli.JPG
Onderzoekscompetentie__wet_van_Bernoulli.JPG (9.64 KiB) 2633 keer bekeken

Re: Onderwerp onderzoekscompetentie

Wij hebben voor oc-fysica de grootte van de lichtsnelheid gezocht, in de universiteit van utrecht staat daarvoor een machine die je via het internet kan besturen

http://www.phys.uu.nl/~moa/lichtsnelheid/welkom.php#tussen

Wel vrij theoretisch en je moet ook zelf wat denkwerk doen, maar ze sturen je in de goede richting

Reageer