Toetskeuze

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Toetskeuze

Inmiddels ben ik al uren bezig met onderstaande vraag maar komt er helaas niet uit :-)

De directie van een tarnsportbedrijf besluit om een medewerkertevredenheidsonderzoek uit te laten voeren onder het personeel. om de kosten van het onderzoek in de hand te houden besluit de externe onderzoeker om eerst een kleine steekproef te houden binen 3 afdelingen van het bedrijf. De bedoeling van dit vooronderzoek is om te bepalen of er geen verschil in de medewerkerstevredenheid tussen de verschillende afdelingen is. De onderzoeker redeneert dat een te groot verschil een te vertekend beeld kan geven. De afdelingen die meerwerken zijn: Verkoop, HRM en Logistiek. per afdeling doen 10 mensne mee aan het onderzoek. De onderzoeker wil dus vaststellen dat er geen verschil is tussen de afdelingen.

Welke techniek (met excel) moet ik gebruiken om dit onderzoek uit te voeren?

Is hier spraken van 1 steekproef met 30 mensen of 3 steekprovene met 10 mensen. 3 toch? Zoja, welke toets moet ik dan hebebn, bijna alle toetsen zijn voor één of 2 waarnemingen?

Ik hoop ontzettend dat iemand mij op weg kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Toetskeuze

Het zijn inderdaad 3 steekproeven.

Je wil kijken of de 3 afdelingen dezelfde resultaten krijgen. De toetsen die je gezien hebt werken inderdaad maar op 1 of 2 steekproeven.

Als je kan aantonen dat A en B gelijke resultaten hebben en je kan aantonen dat B en C gelijke resultaten hebben, dan is volgens mij wel aangetoond dat de 3 afdelingen gelijk zijn.

Ik gok dat je een toets op gemiddeldes gebruiken.

Reageer