Machten ( niet gehele getallen )

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 486

Machten ( niet gehele getallen )

Hoe bereken je zulke dingen bv 2^(0.5) is dat dan 2*(1/2)? want dat zegt men zrm niet :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Machten ( niet gehele getallen )

2^{0,5}=2^(1/2)=sqrt(2)

2^(m/n) is gelijk aan de n-de machtswortel van de m-de macht van 2

vb: 3^(3/2)=sqrt(27)
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Machten ( niet gehele getallen )

ah ok kan iemand me vertellen waarom dit geen basisleerstof is in het 2de middelbaar ofzo ik zit nu in het 5de en vind het eigenlijk schandalig dat ik dit nu nog maar weet

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Machten ( niet gehele getallen )

Als je inderdaad in België onderwijs hebt gevolgd zou je dit moeten gezien hebben, behoort namelijk tot de middelbare leerstof.

Berichten: 19

Re: Machten ( niet gehele getallen )

2^(m/n) is gelijk aan de n-de machtswortel van de m-de macht van 2


Helaas werkt dat niet als de macht geen breuk is, maar pi, wortel 2, of een ander irrationeel getal. Gebruik dan: x^y = e^(y*ln(x))

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Machten ( niet gehele getallen )

ik zit in het 5de nu en ik heb aan men leerkracht gevraagt waarom we dit nu pas zagen en ze zei dan dat we dit in de loop van het jaar zagen.

zijn er nog andere dingen die je met zulke machten kan doen? bv 5^(1/2)=5^(1/4)+5^(1/4) of 5^(1/2)=5^(1/4)* 5^(1/4)??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Machten ( niet gehele getallen )

zijn er nog andere dingen die je met zulke machten kan doen? bv 5^(1/2)=5^(1/4)+5^(1/4)  of 5^(1/2)=5^(1/4)* 5^(1/4)??
:shock: !

Nee hoor, a^b is niet hetzelfde als a^(b/2) + a^(b/2).

Dat laatste is namelijk gewoon 2a^(b/2).

Wat wél klopt is a^b*a^c = a^(b+c), dat is juist.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Machten ( niet gehele getallen )

ik was gewoon wat voorbeeldjes aan het zoeken ik had wel gedacht dat ze fout zouden zijn maar er moet toch iets mee te doen zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Machten ( niet gehele getallen )

ik was gewoon wat voorbeeldjes aan het zoeken ik had wel gedacht dat ze fout zouden zijn maar er moet toch iets mee te doen zijn
Ja hoor, zie http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1553

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Machten ( niet gehele getallen )

Anthrax schreef:ik was gewoon wat voorbeeldjes aan het zoeken ik had wel gedacht dat ze fout zouden zijn maar er moet toch iets mee te doen zijn
Ja hoor, zie http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1553
trouwens: Afbeelding :wink:
???

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Machten ( niet gehele getallen )

Hehe, ik zou'em misschien hier ook moeten zetten :shock:

Berichten: 2.746

Re: Machten ( niet gehele getallen )

ik zit nu in het zesde jaar in belgie in volgens mij de hoogste wiskunde richting en ik heb nog nooit logaritmen gezien, dat is stof voor in de loop van het jaar

breuken kunnen we van vorig jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Machten ( niet gehele getallen )

het laat toch veel te wensen over hoor, (ik denk dat 8uur wisk de hoogste wisk richting is (dt doe ik ook)) allemaal die dingen die wij niet zien, moesten ze nu eens niet 3 jaar aan een stuk veeltermvergelijkingen geven ... maar ja

bedankt trowuens

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Machten ( niet gehele getallen )

Dat zal dan toch vooral te maken hebben gehad met een slechte leerkracht want de leerplannen voor de 8-uursrichting bevatten zeker logaritmen, machten kwamen normaal al eerder aan bod.

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Machten ( niet gehele getallen )

Klopt TD, ik zit ook in het vijfde jaar 8u wiskunde en ik wist het wel, dus het ligt waarschijnlijk aan de leraar. Maar misschien is de volgorde gewoon omgesmeten, en zien jullie eerst een ander stuk of zo...
Jan Vonk

Reageer