Vaste elektrische weerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Vaste elektrische weerstand

Weet er iemand het schemasymbool van een vaste elektrische weerstand en het symbool van een veranderlijke weerstand? Of kunnen jullie mij uitleggen wat dit betekent?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vaste elektrische weerstand

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vaste elektrische weerstand

Of kunnen jullie mij uitleggen wat dit betekent?
Wat wát betekent??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Vaste elektrische weerstand

Weet er iemand het schemasymbool van een vaste elektrische weerstand en het symbool van een veranderlijke weerstand? Of kunnen jullie mij uitleggen wat dit betekent?
Een weerstand wordt weergegeven met een rechthoekje. Normale weerstanden hebben altijd vrijwel een constante weerstandswaarde.

Variabele weerstanden worden beinvloed van buitenaf. De volumeknop in de ipod is een weerstand die kan worden veranderd door er aan te draaien, dan wordt er door het symbool een schuine pijl gezet.

Weerstanden die van licht afhankelijk zijn worden met een pijltje van buitenaf aangegeven. Deze werden vroeger gebruikt in automatische lichtschakelaars, maar zijn nu vervangen door andere componenten.
wet.GIF
wet.GIF (1.37 KiB) 627 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vaste elektrische weerstand

Variabele weerstanden worden beinvloed van buitenaf. De volumeknop in de ipod is een weerstand die kan worden veranderd door er aan te draaien, dan wordt er door het symbool een schuine pijl gezet.
Iets meer daarover:

De volumeregelaar bepaalt de sterkte van het geluid door middel van een variabele weerstand, die

bekend staat als de ‘potmeter’ (potentiometer). De volumeknop op het blad van de gitaar zit

op de as van de potmeter bevestigd. De potmeter bevat een trapsgewijze weerstand, meestal

in de vorm van een hoefijzer, en aan het eind van de as zit een veegcontact, dat zich langs

de weerstand beweegt wanneer aan de volumeknop wordt gedraaid.

De twee draden van het element zijn ieder met een uiteinde van de weerstand verbonden.

Aan de aardkant van de weerstand is het voltage nul, aan het andere eind is het maximaal.

Door het veegcontact langs de weerstand te bewegen, wordt dus het voltage dat naar de

versterker wordt gestuurd, vergroot of verkleind.


(tekst van http://users.skynet.be/fa859031/Gitaarlessen/elementen.pdf)

Ik ga daar even op in omdat het gebruikte symbool voor de potentiometer anders is dan bovenstaande:

Afbeelding
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer