Rek in de kabel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Rek in de kabel

Hallo,

Met een rondgaand kabel systeem (of een simpele v-snaar) kun je door de formule van Eytelwein toe te passen uitrekenen hoeveel kracht over te brengen is, tussen kabelschijf en kabel. En dat uiteraard afhankelijk van de aanwezige Newtonmeters op de as.

Maar daarbij houdt je er niet echt reken mee dat er rek op gaat treden.

Als ik nu een systeem maak met een kabellengte van 200mtr gaat de rek wel degelijk meespelen.

Ik zet een bepaalde kracht op de kabel, deze zal gaan rekken met als gevolg dat de kabel net na de aandrijvende kabelschijf los komt te hangen. Weg wrijvingsweerstand, slip, einde aandrijving.

Hoe bepaal ik nu de voorspankracht in relatie tot de rek in de kabel?? Deze moet toereikend zijn om in het elastisch rek gebied van de kabel altijd voldoende voorspanning te houden. Zonder dat ik de kabel in twee stukken trek.

Ideeen welkom!

Berichten: 4.502

Re: Rek in de kabel

Bij voorspankabel voor beton gaat men tot de max.trekvastheid van het staal;als je de minimale trekvastheid gebruikt zul je de elasticiteit van het staal ook niet uitschakelen.

Die trekvastheid ligt hoger dan de vloeigrens en is afh. van diameter van een staaldraad/resp.staalkabel,zie oa:

http://www.google.nl/search?q=staalkabel+4...YbIOcSfOtWQsLsL

Berichten: 27

Re: Rek in de kabel

Rek van een staalkabel is ook afhankelijk van het kabeltype. Voorbeeld: Type 7x19 (=6x19+staalkern 1x19) heeft als rekenwaarde voor de elasticiteitsmodulus ca. 11,5.10^4 N/mm^2. (Uit catalogus Mennens 1995)

De rekenwaarde voor de materiaaldoorsnede is ca. 0,42.d^2. d=buitendiameter kabel.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Rek in de kabel

Hoe bepaal ik nu de voorspankracht in relatie tot de rek in de kabel?? Deze moet toereikend zijn om in het elastisch rek gebied van de kabel altijd voldoende voorspanning te houden. Zonder dat ik de kabel in twee stukken trek.


Het zijn te veel formules en tabellen om hier te gaan plaatsen (of beter gezegd, mijn tijd die ik wil besteden voor je antwoord ;) ) maar het boek (standaardwerk): Rolof/Matek, Machine Onderdelen, blz.614 / 615, beschrijft precies wat je wilt weten.

Reageer