Springen naar inhoud

Maximale explosiehoeveelheid acetyleen in de lucht

• Log in om te kunnen reageren

druidz

druidz

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2011 - 19:07

In een practicum dat ik overlaatst had, hadden we de explosiegrenzen van acetyleen onderzocht. Maar toch ben ik een beetje vastgelopen op een oefening i.v.m. de "optimale" explosie. De vraag gaat als volgt:

LaTeX
Bereken, rekening houdend met bovenstaande reactie, welk volumepercentage aan acetyleen in de lucht het meest explosief is. Het volumepercentage aan zuurstof in de lucht is 21%.
(Stel het percentage aan zuurstof in het mengsel gelijk aan x)

En nu weet ik niet hoe ik eraan kan beginnen. Ik begrijp ook niet hoe je die waarde moet voorstellen in een of andere formule. We weten enkel de boven- en ondergrens van acetyleen.
Wel weet ik dat de oplossing uit moet komen op ongeveer 7,75%, aangezien dat proefgewijs werd vastgesteld.

Kan iemand me helpen? alvast bedankt.

Veranderd door druidz, 22 januari 2011 - 19:08

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 januari 2011 - 11:25

Bereken, rekening houdend met bovenstaande reactie, welk volumepercentage aan acetyleen in de lucht het meest explosief is.

Bedoeld wordt: bij welk volumepercentage acetyleen in lucht is het mengsel precies stoÔchiometrisch. Want dan is er na de explosie geen overmaat acetyleen of overmaat zuurstof welke niet meegedaan hebben bij de explosie.

Neem aan dat lucht uit 21 % zuurstof en 79 % stikstof bestaat en schrijf de reactievergelijking op inclusief die stikstof.
Dan is het meteen duidelijk dat het gevraagde antwoord inderdaad die 7,75 % is.
Hydrogen economy is a Hype.

druidz

druidz

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 13:13

Nu begrijp ik het principe van de oefening, maar zit nog steeds met enkele vragen:
- Als je stikstofgas in je reactievergelijking zet, zet je dan langs beide kanten gewoon een LaTeX bij of ondervindt het stikstofgas iets bij de verbranding?
- En hoe begin je dan aan de berekening? Moet je beschouwen dat 5mol acetyleen gaat reageren met 5mol zuurstofgas en 1mol stikstofgas en uit deze bewerking verdergaan, of kan je het op het zicht zien?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 januari 2011 - 14:00

Als je stikstofgas in je reactievergelijking zet, zet je dan langs beide kanten gewoon een LaTeX

bij of ondervindt het stikstofgas iets bij de verbranding?

Je voegt aan beide kanten de juiste hoeveelheid N2 toe, in relatie tot de hoeveelheid O2. Denk aan de samenstelling van lucht.
N2 ondervindt niets bij de verbranding.

En hoe begin je dan aan de berekening? Moet je beschouwen dat 5mol acetyleen gaat reageren met 5mol zuurstofgas en 1mol stikstofgas en uit deze bewerking verdergaan, of kan je het op het zicht zien?

Kijk nog eens naar de reactievergelijking: staat daar 5 mol plus 5 mol? Nou dan.
En stikstof is veel meer dan 1 mol. Denk aan de samenstelling van lucht.

druidz

druidz

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 17:37

dus dan wordt de reactievergelijking LaTeX ? aangezien hoeveelheid stikstofgas in lucht 4keer zo groot is dan die van zuurstofgas.

Maar dan zie ik nog steeds niet hoe je op die 7,75% komt. Doe je dat op zicht of met een berekening?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 januari 2011 - 17:47

Ik snap niet waarom je bezig blijft over die 5 mol C2H2 , het is 2 zoals in de allereerste reactievergelijking.

En in plaats van 4 keer voor stikstofgas kun je beter 79/21 = 3,76 keer gebruiken.

EDIT: Voor alle duidelijkheid: stoÔchiometrisch betekent niet 1 op 1 maar die verhouding waarbij de componenten volledig reageren.
Dat is hier dus 5 mol O2 voor 2 mol C2H2 om tot volledige verbranding te komen.

Veranderd door Fred F., 23 januari 2011 - 18:01

druidz

druidz

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 20:32

Excuseer dat is een dom overtypfoutje, van die 5mol C2H2.

Maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe je op die 7,75% komt. Bij deze stoechiometrische bewerking kom je toch uit op: 2mol C2H2 reageert met 5mol O2 en 3,76mol N2. hieruit kan ik enkel afleiden dat de massa van C2H2 in het mengsel 52g bedraagt, van O2 160g en van N2 105,28g. Hoe kom je dan uit op een volumepercentage en niet op een massapercentage? Als mijn beredenering klopt tenminste.

En doe je dat nu op zicht of met berekening?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 januari 2011 - 20:53

Bij deze stoechiometrische bewerking kom je toch uit op: 2mol C2H2 reageert met 5mol O2 en 3,76mol N2

Niet 3,76 mol N2 maar 3,76 * 5 = 18,8 mol N2.

Hoe kom je dan uit op een volumepercentage ...

Voor gassen geldt dat volumepercentage = mol percentage.

druidz

druidz

• >100 berichten
  • 102 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 22:23

Aahzo. Nu heb ik het. gewoon (2/28,8)*100.
Heel erg bedankt voor je uitleg en je geduld.
mvg, druidz.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 januari 2011 - 22:55

Nu heb ik het. gewoon (2/28,8)*100

Nee, totaal aantal molen gasmengsel vůůr de explosie is niet 28,8 maar 2 + 5 + 18,8 = 25,8

Het lijkt erop dat je weer met 5 i.p.v. 2 gerekend hebt voor C2H2

Het is dus (2/25,8)*100% = 7,75 %

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures