Springen naar inhoud

Gehybridiseerde atoomorbitalen

• Log in om te kunnen reageren

Uomo Universale

Uomo Universale

• >250 berichten
  • 411 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2011 - 16:52

We hebben LaTeX . Gevraagd is welke hybridisatie er zal plaatsvinden bij het centrale P-atoom voor de meest waarschijnlijke resonantievorm.

Antwoord: De meest waarschijnlijke resonantievorm lijkt me deze waarbij 1 zuurstof-atoom een dubbele binding aangaat met P, en de overige enkele bindingen. Het sterisch getal van het ion is 4, en volgens de VSEPR-theorie hebben we te maken met een AB4-type. Er zullen dus 4 atoomorbitalen gehybridiseerd worden waarmee er vier bindingen zullen gemaakt worden met de 4 omliggende atomen. Een 5de binding (de dubbele binding van dat zuurstofatoom), zal aangegaan worden tussen 2 'gewone' (p-)orbitalen.
De hybridisatie waaraan ik dacht was LaTeX , want zo hou je nog 1 p-orbitaal over waarmee de tweede binding van dat zuurstof-atoom mee voltrokken kan worden.

Het vreemde is, dat ik nog nooit van LaTeX -hybridisatie gehoord heb, en vroeg me dus af of mijn redenering hier wel klopt?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2011 - 12:32

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2011 - 18:34

Je hebt de meest waarschijnlijke resonantievorm juist;

Het F-atoom verschilt van de O-atomen, dus je hebt hier formeel te maken met AB3X; maar dat maakt voor de hybridisatie niet uit.

De s2p2-hybride bestaat wel, maar is vlak vierkant. Andere constructies (sp2d bijvoorbeeld) zijn ook allemaal niet tetraŽdrisch. Daarvoor zijn in feite maar 2 mogelijkheden: sp3 en sd3. De laatste is voor P bij mijn weten niet echt relevant, en dus blijft er maar 1 mogelijkheid over....

Alleen zit je dan nog met de vraag waar die 5e binding vandaan komt. Die vraag mag je zelf proberen te beantwoorden. Misschien helpt het om te weten dat een pi-binding niet is voorbehouden aan 2 p-orbitalen onderling.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures