[natuurkunde] water bevriezen door te koken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

[natuurkunde] water bevriezen door te koken

een vraag over warmteleer:

water bevriezen door het te laten koken onder verminderde druk: Wanneer je de proef doet met 60,0 g water van 15,0°C , hoeveel water moet er dan verdampen om 5,0g ijs te vormen?

ik kom er niet uit. Kdenk dat je meer cijfermatriaal nodig hebt. Iemand een suggestie?

Berichten: 19

Re: [natuurkunde] water bevriezen door te koken

De druk is wel handig om te weten lijkt me

Berichten: 31

Re: [natuurkunde] water bevriezen door te koken

De druk is wel handig om te weten lijkt me


startpositie: gewone atmosferische druk. verder is er niks gegeven.

Re: [natuurkunde] water bevriezen door te koken

Kep er geen verstand van hoor. Maar moet de druk niet toenemen?

Volgens mij kookt water eerder bij lage druk (op een berg bijvoorbeeld) dus zal het eerder bevriezen bij hoge druk.

Berichten: 236

Re: [natuurkunde] water bevriezen door te koken

Hoi

Als je de druk verlaagt dan verdampt er water.

Is het vat goed geisoleerd dan zal er door de verdamping warmte ontrokken worden uit het water.

Nu uitrekenen hoeveel warmte verdampend water opneemt (verdampingswarmte) {KJ/Kg}

Hoeveel warmte ontrokken moet worden om 5gram water naar 0 graden te krijgen. (q= m * c * ^T) (c= 4,19 kJ/kg*k)

en dan hoeveel warmte ontrokken moet worden om 5 gram water van 0*C in 0*C eis te verandere (smeltwarmte) {KJ/Kg}

Probeer het hier eens mee ?

Berichten: 31

Re: [natuurkunde] water bevriezen door te koken

Doffer schreef:Hoi  

Als je de druk verlaagt dan verdampt er water.

Is het vat goed geisoleerd dan zal er door de verdamping warmte ontrokken worden uit het water.

Nu uitrekenen hoeveel warmte verdampend water opneemt (verdampingswarmte) {KJ/Kg}

Hoeveel warmte ontrokken moet worden om 5gram water naar 0 graden te krijgen. (q= m * c * ^T) (c= 4,19 kJ/kg*k)

en dan hoeveel warmte ontrokken moet worden om 5 gram water van 0*C in 0*C eis te verandere (smeltwarmte) {KJ/Kg}

Probeer het hier eens mee ?
hm, zal niet eerst al het water naar 0°C moeten gaan om dan pas 5 gram te kunnenbevriezen?

Reageer