Springen naar inhoud

[natuurkunde] water bevriezen door te koken

• Log in om te kunnen reageren

blaze

blaze

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2005 - 23:10

een vraag over warmteleer:

water bevriezen door het te laten koken onder verminderde druk: Wanneer je de proef doet met 60,0 g water van 15,0įC , hoeveel water moet er dan verdampen om 5,0g ijs te vormen?

ik kom er niet uit. Kdenk dat je meer cijfermatriaal nodig hebt. Iemand een suggestie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

caspervdw

caspervdw

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 12:59

De druk is wel handig om te weten lijkt me

blaze

blaze

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 14:38

De druk is wel handig om te weten lijkt me

startpositie: gewone atmosferische druk. verder is er niks gegeven.

• Gast

Geplaatst op 21 september 2005 - 20:42

Kep er geen verstand van hoor. Maar moet de druk niet toenemen?
Volgens mij kookt water eerder bij lage druk (op een berg bijvoorbeeld) dus zal het eerder bevriezen bij hoge druk.

Doffer

Doffer

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2005 - 21:24

Hoi

Als je de druk verlaagt dan verdampt er water.
Is het vat goed geisoleerd dan zal er door de verdamping warmte ontrokken worden uit het water.

Nu uitrekenen hoeveel warmte verdampend water opneemt (verdampingswarmte) {KJ/Kg}
Hoeveel warmte ontrokken moet worden om 5gram water naar 0 graden te krijgen. (q= m * c * ^T) (c= 4,19 kJ/kg*k)
en dan hoeveel warmte ontrokken moet worden om 5 gram water van 0*C in 0*C eis te verandere (smeltwarmte) {KJ/Kg}

Probeer het hier eens mee ?

blaze

blaze

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 september 2005 - 22:02

Hoi  

Als je de druk verlaagt dan verdampt er water.
Is het vat goed geisoleerd dan zal er door de verdamping warmte ontrokken worden uit het water.

Nu uitrekenen hoeveel warmte verdampend water opneemt (verdampingswarmte) {KJ/Kg}
Hoeveel warmte ontrokken moet worden om 5gram water naar 0 graden te krijgen. (q= m * c * ^T) (c= 4,19 kJ/kg*k)
en dan hoeveel warmte ontrokken moet worden om 5 gram water van 0*C in 0*C eis te verandere (smeltwarmte) {KJ/Kg}

Probeer het hier eens mee ?

hm, zal niet eerst al het water naar 0įC moeten gaan om dan pas 5 gram te kunnenbevriezen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures