Rekensom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 17

Rekensom

Hallo allemaal,

Mijn naam is joop de kock, ik ben altijd bezig om dingen te bedenken die de aarde iets minder belasten en nu ook weer.

Ik ben vandaag voor het eerst op dit forum maar ik ben beter bekent met het forum van higherlevel waar veel van mij te vinden is.

Ik hoop dat ik goed gezocht heb en dat ik jullie niet vermoei met dezelfde vraag voor de zoveelste keer.

Excuus aan de mods als mijn post in de verkeerde rubriek terecht komt maar ik denk zelf dat het hier wel juist is.

Ik worstel met een vraag en aangezien ik geen verstand van electra heb hoop ik van jullie te weten te komen nl:

Als ik een gewicht van 75kg 1meter laat zakken in een uur tijd wat zal de energie opbrengst dan in kw zijn en wat voor vertraging heb ik dan nodig (DYNAMO).

Als mijn vraagstelling verwarrend is kan ik het verder uitleggen maar misschien weten jullie hier raad mee?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet Joop

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rekensom

....wat zal de energie opbrengst dan in kw zijn ...
Energie druk je niet uit in kW, maar in kWh of Ws.

kW is de eenheid van vermogen.

Ken je de formule voor potentiële energie?

Ep = mgh

m = massa (in jouw geval 75 kg)

g = versnelling van de zwaartekracht = 9.8 m/s2

h = hoogte (in jouw geval 1 meter)

Dus Ep = mgh = 75 x 9,8 x 1 = 735 J = 735 Ws = 0,0002 kWh.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Rekensom

Als ik een gewicht van 75kg 1meter laat zakken in een uur tijd wat zal de energie opbrengst dan in kw zijn en wat voor vertraging heb ik dan nodig (DYNAMO).
Dat levert een vermogen van slechts 0,2 Watt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 17

Re: Rekensom

Bedankt voor de supersnelle reacties heren.

Jammer genoeg valt de opbrengst me enorm tegen.

Groet Joop

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rekensom

Wat had je dan verwacht?

Als er meer in zou zitten, dan zou het hele land vol staan met torens met ophijsgewichten die als energiebuffer kunnen dienen. Maar om een redelijke hoeveelheid energie op te slaan zouden die torens heel hoog moeten zijn, en die gewichten heel erg zwaar. Dus praktisch niet te verwezenlijken, en daarom zijn zulke installaties er niet.

Berichten: 17

Re: Rekensom

nu weet ik het maar toch ga ik er verder over nadenken,tís toch energie en dat is /wordt schaars.

bedankt en ik hoop volgende keer met iets nuttigers te komen.

groet joop

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Rekensom

Joop,

met respect... zoek naar hoe je de vraag kan verkleinen en niet naar hoe je de productie kan verhogen.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer