Chemisch milieu

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Chemisch milieu

Hey,

Deze week heb ik een hertentamen chemie en deze wil ik eigenlijk wel graag halen.

Nu ben ik geen ster in chemie en mijn leraar houd van moeilijke vragen, dus ik hoor dat jullie mij wilde helpen.

In de toets moeten wij meestal 2 halfredoxreactisch afleiden en daarvan een totaal reactie maken.

Er staat dan bij wat voor milieu het is (9 van de 10 keer is dat een zuur milieu).

Dit lukt nog wel.

Maar toen ik de vorige keer mijn tentamen onder mij neus kreeg stond er geen zuur milieu maar een ..... milieu (moeilijk woord voor zuurstofrijk).

Mijn vraag is nu dus:

In wat voor soorten milieu kan een redoxreactie verlopen en gaat dat dan precies het zelfde als in een zuur milieu?

alvast bedankt voor het antwoord.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Chemisch milieu

In wat voor soorten milieu kan een redoxreactie verlopen
Dat hangt af van de desbetreffende halfreactie.
en gaat dat dan precies het zelfde als in een zuur milieu?
Soms wel, soms niet. Zo kan permanganaat MnO4- als oxidator fungeren in een zuur milieu maar ook in een basisch milieu. De halfreactie in zuur milieu is echter anders dan die in basisch milieu.

En sommige halfreacties verlopen anders in sterk zuur dan in zwak zuur milieu.
Maar toen ik de vorige keer mijn tentamen onder mij neus kreeg stond er geen zuur milieu maar een ..... milieu (moeilijk woord voor zuurstofrijk).
Dit is te vaag. Wellicht werd de term zuurstofrijk gebruikt om je een hint te geven dat in dit geval de opgeloste zuurstof de oxidator was.
Hydrogen economy is a Hype.

Re: Chemisch milieu

Wil je misschien wat voorbeelden geven, van welke milieus er kunnen voorkomen.

2 weet ik er al, zuur en basisch.

Dat het in een zuur milieu anders verloopt dan in een basisch milieu snap ik,

maar is de manier van oplossen het zelfde?

Ik weet verder zeker dat het een zuurstofrijk milieu was,

dit stond er letterlijk.

(bij de oefen toets stond exact het zelfde, alleen dan zuur milieu op die plaats).

Ik weet verder niet of het mogelijk is, dat is de vraag.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemisch milieu

Misschien helpt het als je hier de uitgangsstoffen en/of de opgave neerzet, zodat we weten inwelke context het over zuurstofrijk ging.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: Chemisch milieu

De exacte vraag heb ik niet meer,

maar ik heb wel een vraag van de oefenopgave die ongeveer het zelfde is, alleen stond er bij zuur milieu zuurstofrijk milieu en stonden er wat andere stoffen.

De ijzer(II)concentratie van een onbekende oplossing kan worden geanalyseerd met behulp van perchromaat (Cr2O7 2-) in een zuur milieu.

A. Stel de halfreactie van de oxidatie van Fe2+ tot Fe3+

B Stel de andere halfreactie op waar het perchromaat wordt gereduceerd tot Cr3+.

C Stel de totale redoxreactie op door beide halfreacties correct op te tellen

D De concentratie Cr2O7 2- bedraagt 0,01014 mol/l. Bij een titratie van 250,00 ml ijzer (II)oplossing is 34,78 ml perchromaat-oplossing nodig. Bereken de ijzerconcentratie in mg/l.

Deze opgave lukt dus wel, het gaat mij puur om dat zuurstofrijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemisch milieu

Tja. Als het je daar puur om gaat zul je toch die opgave moeten achterhalen. Want zonder context zegt het ons helemaal niets.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer