Springen naar inhoud

Horizontale worp

• Log in om te kunnen reageren

Bankroet

Bankroet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2011 - 17:28

Hallo,

Met school hadden wij een opdracht dat we een kogel in een horizontale buis moesten doen die schuin naar beneden staat. Dan een kogel erin en de afstanden noteren die de kogel aflegt. Dan de buis steeds 10 cm hoger zetten.

Alle antwoorden heb ik hier, maar nu krijg ik de vraag :

Bereken voor elke hoogte de valtijd t, en reken daarmee de vx van de kogel uit. bereken ook de gemiddelde vx over alle metingen.

Ik snap niet hoe je de valtijd moet berekenen, kan iemand me met de formule helpen? Moet je dan niet de eindsnelheid hebben waarmee de kogel de grond raakt of kan het ook anders? En waar staat die x voor bij vx?

Gr.

Veranderd door Bankroet, 24 januari 2011 - 17:28

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2011 - 17:48

een horizontale buis ..//.. die schuin naar beneden staat.

kun je dat eens beter uitleggen dan wel tekenen (een schets lijkt me nog wel de beste optie hier)? want horizontaal en schuin zijn met elkaar in tegenspraak.....

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bankroet

Bankroet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2011 - 18:14

Sorry mijn beschrijving was niet echt duidelijk. Hier een plaatje : Geplaatste afbeelding

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2011 - 21:36

Een horizontale worp bestaat uit een valbeweging (EVRB) en een ERB met constante snelheid.
Deze twee bewegingen kan je in een stelsel plaatsen:
h(t)=(-g)/2.t^2
x(t)=vx_0+x_0

Je kan nu de tijd berekenen wanneer de bal op de grond (h(t)=0) valt door de eerste formule om te vormen naar t. Als je dan weet hoever de bal is gekomen kan je daarmee de snelheid van de bal berekenen.
(Volgens mij wordt voor horizontale worp ook soms de term schuine worp gebruikt.)

Veranderd door Siron, 24 januari 2011 - 21:39

Bankroet

Bankroet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2011 - 22:01

Dus als ik die formule ombouw zou er uit moeten komen : t≤ = (-g) / 2*h

En als ik de wortel uit dat antwoord neem krijg ik dus de valtijd ?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2011 - 22:08

als je voor h de hoogte tussen de grond en onderkant pijp invult, ja.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2011 - 22:08

Dus als ik die formule ombouw zou er uit moeten komen : t≤ = (-g) / 2*h

En als ik de wortel uit dat antwoord neem krijg ik dus de valtijd ?

Dan krijg je de tijd waarin de bal de grond bereikt en h(t)=0 dus in principe komt da overeen met de valtijd. Er staat bereken de valtijd. Dan ga ik er vanuit de tijd waarin de bal de grond bereikt en ->h(t)=0. Welke metingen heb je overigens van het experiment? (wat heb je gemeten?).

Bankroet

Bankroet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2011 - 23:01

Bij 10cm hoogte kwam de kogel gemiddeld 21.6 cm. Bij 20 cm kwam hij 33.5 cm, bij 30 cm kwam hij 38.25cb en bij 40cm hoogte kwam de kogel 42.56cm ver.

Dus bij 20 cm zou de valtijd 0.49s moeten zijn, en dat klopt denk ik.

Heel erg bedankt voor de hulp!

Maar weet iemand wat er dan met vx bedoelt word?

EDIT : Als ik het voor 10cm uitreken ( (-9.81) / 2*10 ) komt er -0.49 uit. Daar kan je de wortel niet van nemen dus hoe moet ik dat dan oplossen?

Veranderd door Bankroet, 24 januari 2011 - 23:07

Siron

Siron

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2011 - 23:10

Bij 10cm hoogte kwam de kogel gemiddeld 21.6 cm. Bij 20 cm kwam hij 33.5 cm, bij 30 cm kwam hij 38.25cb en bij 40cm hoogte kwam de kogel 42.56cm ver.

Dus bij 20 cm zou de valtijd 0.49s moeten zijn, en dat klopt denk ik.

Heel erg bedankt voor de hulp!

Ok ik dacht het al dat je die metingen zou hebben dan kan je inderdaad de valtijd berekenen (ik heb het niet nagerekend) en die kan je invullen in de vergelijking daaronder en daar dan de constante snelheid van de bal uithalen.

Vx is de snelheid, bijv in de vgl
x(t)=vx_0.t+x_0

vx_0 is de beginsnelheid. Wat een verschil is. Een voorwerp kan een beginsnelheid hebben, maar na een tijd een andere snelheid die verschilt van de beginsnelheid.

Voor die 10cm. Je krijgt een bewegingsvergelijking als dit:
h(t)=(-g)/2.t^2+0,1
Je ziet duidelijk dat wanneer je 0,1 naar de andere kant brengt je krijgt: (-0,1.2)/(-g) dus dan krijg je wel iets positief.
Het hangt er allemaal vanaf hoe je het referentiestelsel kiest. Ik ging er hier vanuit x-as naar boven gericht (eigenlijk een standaard referentiestelsel) dus dat betekent valversnelling negatief teken (deze is immers naar beneden gericht).

Veranderd door Siron, 24 januari 2011 - 23:14

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2011 - 23:14

de snelheid in horizontale richting (x als in de horzontale as van een standaard-assenstelsel) . Zeg maar de snelheid toen hij nťt de pijp verliet (en die toen alleen nog maar een horizontrale richting had). Als je wrijving verwaarloost dan verandert die horizontale snelehidscomponent niet tijdens het vallen. Hoe langer de kogel verticaal kan vallen, hoe verder hij horizontaal gemeten komt.

EDIT : Als ik het voor 10cm uitreken ( (-9.81) / 2*10 ) komt er -0.49 uit. Daar kan je de wortel niet van nemen dus hoe moet ik dat dan oplossen?

die plus of min is een kwestie van assenstelsel. Draai je assenstel om, neem dan de richting van de versnelling positief.

Bankroet

Bankroet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2011 - 23:25

10cm : 0.14s
20cm : 0.20s
30cm : 0.24s
40cm : 0.28s

Dit zouden dan de valtijden moeten zijn, kan dat kloppen? Mij lijkt het erg dicht bij elkaar zitten?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2011 - 23:32

klopt wel hoor, al mag het wat minder afgerond. Om een seconde te kunnen vallen heb je al bijna 5 m hoogte nodig.

Bankroet

Bankroet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2011 - 23:43

En om de horizontale snelheid te krijgen geldt : vx = x / t toch?

Als de kogel in 0.14s 21.6cm aflegt, doet hij in 1 sec 154cm. Dus de horizontale snelheid is 1.54m/s ??

Veranderd door Bankroet, 24 januari 2011 - 23:58

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2011 - 07:32

Als je die horizontale afstanden ůůk gemeten hebt, dan moet je dat sommetje eens maken voor al je valafstanden: als het goed is vind je steeds (behoudens meetfouten) dezelfde vx.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures