Ac of dc motor gezocht voor eindwerk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Ac of dc motor gezocht voor eindwerk

hallo,

ik ben een student en voor mijn eidwerk ben ik op zoek naar een motor die een snelheid moet hebben van ongeveer 5tr/min.

wat kies ik het best, AC of DC motor?

Of hoe zou ik de snelheid dan kunnen regelen bij een AC-motor en DC-motor?

deze motor mag over een zeer klein koppel beschikken, het enige belangrijke is dat de as minimum 20mm lang is.

de motor moet gewoon op het net aangesloten worden(230V wisselspanning).

als je nog informatie wil hebben mag je dit gerust vragen.

mvg,

Wim

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Ac of dc motor gezocht voor eindwerk

cardinals9 schreef:ik ben een student en voor mijn eidwerk ben ik op zoek naar een motor die een snelheid moet hebben van ongeveer 5tr/min.

wat kies ik het best, AC of DC motor?

Of hoe zou ik de snelheid dan kunnen regelen bij een AC-motor en DC-motor?

deze motor mag over een zeer klein koppel beschikken, het enige belangrijke is dat de as minimum 20mm lang is.

de motor moet gewoon op het net aangesloten worden(230V wisselspanning).
Als je een regelbare snelheid wilt dan kun je beter een DC-Motor gebruiken maar die kan je enkel op 230VAC aansluiten mits een geschikte voeding. Wil je de snelheid regelen op AC dan heb je een frequentieregelaar nodig.

Om op 5RPM uit te komen zal je een motor met vertraging moeten gebruiken.

Je geeft geen informatie over het benodigde vermogen dus dat laat nog heel wat mogelijkheden open: bvb. deze voor klein vermogen eerder in de speelgoedsfeer of deze die veel professioneler zijn.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer