Kernenergie: splijting van thorium ipv uranium?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Kernenergie: splijting van thorium ipv uranium?

Ik las pas dit artikel, over de mogelijkheden van kernenergie door splijting van thorium in plaats van uranium:

http://www.trouw.nl/groen/opinie/article33...t_thorium_.html

Het lijkt haast alleen maar voordelen te hebben (schoner, goedkoper), behalve voor de wapenindustrie.

Ik had hier nog nooit van gehoord en heb dus ook geen idee in hoeverre dit verhaal compleet is. Is het te mooi om waar te zijn en zit er een adder onder het gras? Of is er destijds echt bewust voor uranium gekozen, de voordelen van thorium ten spijt, vanwege bepaalde hidden agenda's?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kernenergie: splijting van thorium ipv uranium?

...
Uit Wikipedia: "Thorium is ook een geschikt element om nucleaire brandstof uit te produceren. In 2007 waren in Noorwegen plannen voor het opstarten van een thoriumreactor."

Wetenschap In Beeld 2008 nr.7 Rolf Haugaard Nietsen begint met "Met thorium in plaats van uranium als brandstof is er in toekomstige kerncentrales geen risico op een meltdown. En met de voorraad thorium kunnen we duizenden jaren vooruit."

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kernenergie: splijting van thorium ipv uranium?

Lees anders is een artikel die ik hier heb geschreven: http://www.wetenschapsblog.nl/2010/01/03/i...-de-21ste-eeuw/

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kernenergie: splijting van thorium ipv uranium?

Lees anders is een artikel die ik hier heb geschreven: http://www.wetenschapsblog.nl/2010/01/03/i...-de-21ste-eeuw/
Dank voor de link, interessant. Als ik trouwens de reacties onderaan zie, schiet me ook dit te binnen: als bepaalde partijen zo'n problemen hebben met de vermeende kernwapenproductie van Iran en daarom zo moeilijk doen over hun kernenergieprogramma, waarom zeggen ze dan niet "goed, bouw maar een thorium-energiecentrale en we zeuren nergens meer over"? (en tenzij het Iran stiekem toch om kernwapens te doen is, zal het land daar alleen maar voorstander van zijn)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 134

Re: Kernenergie: splijting van thorium ipv uranium?

thermo1945 schreef:Uit Wikipedia: "Thorium is ook een geschikt element om nucleaire brandstof uit te produceren. In 2007 waren in Noorwegen plannen voor het opstarten van een thoriumreactor."

Wetenschap In Beeld 2008 nr.7 Rolf Haugaard Nietsen begint met "Met thorium in plaats van uranium als brandstof is er in toekomstige kerncentrales geen risico op een meltdown. En met de voorraad thorium kunnen we duizenden jaren vooruit."
interessant, bedankt. Ik ben nooit zo voor kernsplitsing geweest en meer voor fusie. Gezien de trage ontwikkelingen daarin en de minder schadelijke eigenschappen van thorium vind ik het echter een zeer aanvaardbaar risico hebben.

[aluhoedje]

Ik snap ook niet waarom thorium dan niet eerder is gebruikt, maar het zal ook niet voor het eerst in de energiemarkt zijn dat er een dubbele agenda gehanteerd word.

[/aluhoedje]

Reageer