Geometrische optica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

Geometrische optica

Goedendag,

Het lukt mij niet om grafisch (dus zonder formule's of enige vorm van wiskunde) de brandpunten/hoofdvlakken van dikke lens te bepalen.

Opdracht: Bepaal de brandpunten en hoofdvlakken van de lens.

R1=2,5 cm

R2=4,5 cm

dikte=2,9 cm

nlens=1,63

nlucht=1

Ik heb het al wel berekend, maar grafisch zit ik met het probleem dat ik met als enige gegevens R1 & R2 & d niet weet hoe ik een ander gegeven kan bepalen.

Antwoorden (ongeveer):

F = 5,73 cm

A1H = -1,4 cm

A2H11 = -2,6 cm

Weet iemand hoe dit grafisch te bepalen valt of vind iemand het even onmogelijk als dat ik het vind? (Mocht het onmogelijk zijn, dan pak ik de brandpunten van de enkele lenzen erbij. (Uit een tussen berekening)

Berichten: 34

Re: Geometrische optica

Kleine correctie: de n van lucht is natuurlijk 1,33

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Geometrische optica

Probeer hier is aan te denken:

Een rechtdoorgaande straal gaat uiteindelijk door het brandpunt, dus teken een straal die paralel loopt aan de normaal van de lens. Als je vervolgens gewoon met snellius de breking uitrekend en zo lekker door gaat met tekenen moet je er als het goed is uitkomen.

Zo niet kijk dan even naar:
Kleine correctie: de n van lucht is natuurlijk 1,33
Volgens mij toch echt ongeveer 1, denk dat je in de war bent met water

Berichten: 34

Re: Geometrische optica

Het probleem is dat je geen snellius brekening mag doen om brandpunten te tekenen. Volgens mij hebben ze de opdracht gewoon verkeerd gegeven en is het wel de bedoeling dat je de brandpunten gebruikt want zonder berekeningen met alleen 2 stralen en een dikte lijkt het mij niet te tekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Geometrische optica

Ik zou niet weten hoe dit zonder rekenwerk zou moeten. Als het met rekenen kan dan kan je even de brandpunten uitrekenen en dan is het tekenen wel heel makkelijk.

Ik zou het even navragen.

Veel succes

Berichten: 34

Re: Geometrische optica

Ik ben inderdaad maar verder gegaan met het tekenen met de berekende brandpunten. Nu is het een eitje ;)

Reageer