Bestaande balkenlaag verzwaren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Bestaande balkenlaag verzwaren

Allen, ons hoekhuis uit 1926 heeft een houten balkenlaag in de vloer van de zolderetage. Wij willen die etage als volwaardig woonvertrek gebruiken (vorige bewoner heeft reeds dakkapellen geplaatst). We weten dat de balkenlaag nu (zeer) licht is en de vraag is welke balken erbij moeten om het geheel te verzwaren. Ik zal nog een constructeur inschakelen om een nette berekening op papier te hebben maar ik wil even weten waar ik aan toe ben.

Huidige balken: 70 x 180mm

Afstand (hoh): 70 cm

Overspanning (gemeten van muur tot muur): 5,80 meter

Het plan is om (iets) sterkere balken tegen de bestaande balken te plaatsen want we zijn toch bezig.

Hoe kun je dit bv. met FORBAGO en FORBTEST uitrekenen? Want daar kun je maar 1 balkenmaat invoeren.

Berichten: 4.502

Re: Bestaande balkenlaag verzwaren

Als je bij Forbtest de I en W-waarden invoert en verdere data,kun je zien wat de huidige balklaag kan dragen.

Het resterende draagvermogen per m2 kun je invoeren bij Forbago met een balklaag hoh 70 cm en overspanning van 560 cm en dan kun je balken tussenvoegen om de 70 cm.

Een andere methode is om direct met Forbago de balken hoh 70 te berekenen en de bestaande balken te verhogen via oplijmen van hoogteverschil en platen tegen de zijkanten verlijmen.

Als je nieuwe verdieping voldoende hoogte heeft,kan je ook een vloerverhoging op de bestaande vloer uitvoeren en de onderliggende verdieping met rust laten;methodes te gebruiken met keus uit genoemde.

Een probleem blijft de vloeroverspanning van 70 cm,die mogelijk qua planken te slap is.

Mogelijk een eenvoudiger oplossing op halverwege de overspanning van 560 cm een stalen dwarsbalk Ipe of Hea aan te brengen;alleen moet je dan de opvang van die balk wel goed regelen,mogelijk via twee eindkolommen tegen muren.

Succes !

Reageer