Onderzoek van grondstof en/of materialen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Onderzoek van grondstof en/of materialen

Hallo,

Op mijn school werken we momenteel rond het thema Rapid prototyping. In dat kader dienen we tal van opdrachten te doen. Een van de opdrachten is "Onderzoek van grondstof en/of materialen". Een vrij vage opdracht dus, en ik zoek wat inspiratie. Ik zou zo'n tweetal pagina's moeten vullen.

Ik heb al reeds een bedrijf bezocht waar men aan rapid prototyping doet. Omdat men daar gebruik maakte van titanium, lijkt me het interessant dit materiaal te bespreken.

Uiteraard ben ik al wat gaat googelen en kwam ik het 't een 't ander tegen. Als structuur van mijn bespreking zou ik het volgende willen gebruiken:
  • Inleding

    --> keuze voor titanium (bedrijfsbezoek)
  • Algemene, fysische & chemische eigenschappen

    --> Wikipedia

    -> Chemische eigenschappen

    -> Fysische eigenschappen

    --> Verklaringen uit de chemie*
  • Eigenschappen bespreking

    Bv. gewicht is voordelig, corrosie bestendigd, ...
  • Toepassingen

    --> Algemene toepassingen (vliegtuigen, behuizingen, astronomie, ...)

    ----> Rapid prototyping (diepgaandere bespreking)
  • Toxologie & veiligheid (wikipedia)

    --> poeder is brandbaar (hierop rust prototyping met titanium)
Het punt wat ik zeker belangrijk vind, mede omdat dit werk door mijn leerkracht chemie zal beoordeeld te worden is: Verklaringen uit de chemie. Volgens mij zijn er vanuit chemisch standpunt wel enkele verklaringen te vinden waarom titanium bepaalde eigenschappen heeft. Ik denk dat dit wel belangrijk is.

Mijn tweede vraag, hebben jullie nog goede ideetjes? Is er toevallig iemand "bezig" met dit materiaal en wil deze zo vriendelijk zijn mij hier wat uitleg over te geven?

Misschien iemand die resultaten heeft van de treksterkte-proef (voor en na verwarming) bij titanium? (dit vond ik ook niet zo direct op internet)

Ik wil alvast iedereen bedanken (al is het maar voor het lezen)!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Onderzoek van grondstof en/of materialen

Het punt wat ik zeker belangrijk vind, mede omdat dit werk door mijn leerkracht chemie zal beoordeeld te worden is: Verklaringen uit de chemie. Volgens mij zijn er vanuit chemisch standpunt wel enkele verklaringen te vinden waarom titanium bepaalde eigenschappen heeft. Ik denk dat dit wel belangrijk is.
Wat is de vraag hier eigenlijk precies? Ben je opzoek naar suggesties van welke eigenschappen je zou kunnen verklaren?

Zo is titanium erg corrosiebestendig, dit kan je bijvoorbeeld verklaren via elektrochemische reacties.
Misschien iemand die resultaten heeft van de treksterkte-proef (voor en na verwarming) bij titanium? (dit vond ik ook niet zo direct op internet)
Neem hier een kijkje, ik heb het artikel niet doorgenomen maar het lijkt wel van toepassing.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Onderzoek van grondstof en/of materialen

Lorduh schreef:
  • Algemene, fysische & chemische eigenschappen

    --> Verklaringen uit de chemie*
Misschien kan je het productieproces bespreken?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 8

Re: Onderzoek van grondstof en/of materialen

@Kravitz,

Ik zoek inderdaad vooral verklaringen, mits ik weinig kennis heb van de chemie is dit lastig voor mij.

Ik ga het artikel straks even bestuderen.

@Mrtn

Dat lijkt me niet zo boeiend in het kader van rapid prototyping.

Berichten: 8

Re: Onderzoek van grondstof en/of materialen

Zo is titanium erg corrosiebestendig, dit kan je bijvoorbeeld verklaren via elektrochemische reacties.


Zou iemand me kunnen helpen dit uit te werken? (graag op een erg basis niveau uitgelegd, ik heb weinig kennis omtrent deze materie)

Reageer