Aaneenschrijven en los schrijven

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 373

Aaneenschrijven en los schrijven

Naar aanleiding van een artikel op Signalering Onjuist Spatiegebruik, getiteld los schrijven, heb ik de volgende vraag.

Waarom moet "aaneenschrijven" aaneen worden geschreven, en "los schrijven" los worden geschreven? Ik ga er even vanuit dat dit geen taalgrap is die is gemaakt om de woorden zelfbeschrijvend te maken. Dus: welk verschil tussen de woorden "aaneen" en "los" (volgens mij beide van dezelfde woordsoort) veroorzaakt dat het ene woord eraan vast moet, terwijl het andere woord juist los moet?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aaneenschrijven en los schrijven

Aaneenschrijven is gewoon een ander werkwoord dan schrijven. En bij "los schrijven" fungeert "los" simpelweg als bijwoord.

Het werkwoord "losschrijven" bestaat niet. Het bijwoord "aaneen" wel, en is toepasbaar op het werkwoord "schrijven", dus je zou in principe ook "aaneen schrijven" mogen schrijven. Dat is dan iets anders dan "aaneenschrijven" (ook al betekent het toevallig hetzelfde).

Zo ook bijvoorbeeld "overschrijven" en "over schrijven". Het eerste is dupliceren / opnieuw schrijven (of geld naar een rekening overmaken), het tweede is iets beschrijven / schrijven over iets.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Aaneenschrijven en los schrijven

De uitleg wordt in de link zelf gegeven:
Als je 'losschrijven' aaneenschrijft, doet dat vermoeden dat je iets dat aan elkaar zit met een pen los kunt schrijven.
Bij "aaneenschrijven" werkt dat: je hangt het volgende woord al schrijvend aan het vorige.
Zo ook bijvoorbeeld "overschrijven" en "over schrijven". Het eerste is dupliceren / opnieuw schrijven (of geld naar een rekening overmaken), het tweede is iets beschrijven / schrijven over iets.
Dat lijkt me niet zo'n goed voorbeeld, aangezien de "over" in "Ik schrijf over iets." niet bij het schrijven staat maar bij "iets".

Berichten: 373

Re: Aaneenschrijven en los schrijven

Bij "aaneenschrijven" werkt dat: je hangt het volgende woord al schrijvend aan het vorige.
Zo had ik het niet bekeken. Ik denk dat dit dan het gezochte verschil is.
je zou in principe ook "aaneen schrijven" mogen schrijven.
Oké, dat maakt het iets minder onlogisch. Want dit vind ik dan wel iets consistenter ;)

Maar toch blijf ik het een beetje gek vinden dat aaneenschrijven dan blijkbaar wel een woord is en losschrijven niet. Ik bedoel, het is niet zo dat je iets dat aan elkaar zit, losmaakt, maar het is net zomin zo dat iets dat reeds los zit, vastmaakt. Maar goed, ik denk dat dit wel een bevredigend antwoord is :P

Reageer