Solar nimh

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Solar nimh

Goedenavond,

Ik heb een vraag,

Ik heb een zonnepaneel, 0.55V-6V, kortsluitstroom 850mA, nominale spanning 0.50V en nominale stroom 0.77A. En een accu van 10 NiMH batterijen, 1,2V de stuk, in serie geschakeld dus 12V, 1600 of 2300mAh (weet ik niet meer, als dit van belang is loop ik morgen even naar de winkel, waar ik ze gekocht heb)

Nu wil ik men accu opladen met die zonnepaneel en heb dus een regelaar nodig, alleen weet ik niet wat mogelijk is.

Het liefste wil ik dat de regelaar licht is want het is bedoeld voor een radiografische bestuurbare auto.

Weten jullie wat ik kan doen, ik zat zelf te denken aan een spanningsregelaar gaat dit dan goed, of moet ik totaal iets anders hebben?

alvast bedankt,

Kees

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Solar nimh

Wat je hier nodig hebt is een maximum power point tracker (MPPT). In jouw geval zal deze gebaseerd moeten zijn op een boost converter. Op het net zijn tal van projecten te vinden van mensen die ongeveer hetzelfde willen doen als jij. De MPPT zorgt er in feite voor dat je continu het maximaal beschikbare vermogen uit je zonnepaneel getrokken wordt. Op deze site vind je al heel wat informatie:

http://www.timnolan.com/index.php?page=ard...t-solar-charger

Volgens mij kan je ook kant en klare MPPT's kopen, maar daar ben ik niet zo goed van op de hoogte.

Succes!

Reageer