Springen naar inhoud

Redenering vraagstuk

• Log in om te kunnen reageren

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2011 - 21:54

Hallo

"Het aantal vissen in een vijvertje wordt beschreven door de functie f: (x,y)->f(x,y) waarbij x de wekelijkse hoeveelheid 'voer' beschrijft en y is het aantal reigers die wekelijks stoppen bij het vijvertje. Deze week geldt: 500kg voer en 20 reigers."

Mijn vragen:

1) Hoe moet ik het voorschrift 'opstellen' hierbij (500kg voer, 20 reigers)?

2) Wat zou het teken zijn van de partiŽle afgeleiden in (500,20)?

3) Stel dat de partiŽle afgeleide van f naar x = +-30 (teken weet ik nog niet, zie vraag 2) en de partiŽle afgeleide van f naar y = +-4. Hoe moet ik dan te werk gaan om een schatting te maken van het visbestand als de hoeveelheid voer verlaagd wordt tot 490kg en het aantal reigers stijgt tot 21?

Ik geraak niet aan het voorschrift (1), dat zou me al goed helpen... Bij de derde vraag hoef ik enkel een denkweg, de rest doe ik zelf, maar ik geraak er echt niet uit.

Alvast bedankt

Mvg

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2011 - 23:12

Het aantal vissen voor deze week wordt dus gegeven door f(500,20).

2) Wat zou het teken zijn van de partiŽle afgeleiden in (500,20)?

Wat betekent zo'n partiŽle afgeleide?
Wat denk je dat er met het aantal vissen gebeurt als ze meer of minder voer krijgen? Wat denk je dat er gebeurt als er meer of minder reigers langskomen? Kan je daar dan niks uit besluiten voor de tekens van de partiŽle afgeleiden?

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2011 - 09:29

Okť het aantal vissen wordt gegeven door f(500,20), maar kan ik dan geen voorschrift maken ervoor?

IntuÔtief: minder voer, minder vissen. Meer reigers, minder vissen. Mag ik dan zeggen dat het teken negatief is?

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2011 - 10:24

De partiŽle afgeleide naar x betekent dat we het aantal reigers constant houden (20), maar het voer verandert. Meer voer: meer vissen, minder voer: minder vissen. Dus ik denk dat die partiŽle afgeleide + is.

De partiŽle afgeleide naar y betekent dat we het voer constant houden (500), maar het aantal reigers verandert. Meer reigers: minder vissen, minder reigers: meer vissen. Dus ik denk dat die partiŽle afgeleide - is.

Klopt dit?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2011 - 11:18

Okť het aantal vissen wordt gegeven door f(500,20), maar kan ik dan geen voorschrift maken ervoor?

Nee, de opgave geeft geen voorschrift en beschouwt het dus gewoon heel algemeen.

De partiŽle afgeleide naar x betekent dat we het aantal reigers constant houden (20), maar het voer verandert. Meer voer: meer vissen, minder voer: minder vissen. Dus ik denk dat die partiŽle afgeleide + is.

De partiŽle afgeleide naar y betekent dat we het voer constant houden (500), maar het aantal reigers verandert. Meer reigers: minder vissen, minder reigers: meer vissen. Dus ik denk dat die partiŽle afgeleide - is.

Klopt dit?

Ja, daar ben ik het mee eens ;)

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2011 - 11:54

Bedankt voor je snelle reacties. Okť, maar ik blijf vast zitten bij vraag 3... Kun je me daar een denkpiste geven of een tip of iets dergelijks?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2011 - 12:38

Okť, maar ik blijf vast zitten bij vraag 3...

Je hebt de volgende gegevens:

LaTeX

Je wil LaTeX berekenen. Ken je daar geen uitdrukking voor?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures