Redenering vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Redenering vraagstuk

Hallo

"Het aantal vissen in een vijvertje wordt beschreven door de functie f: (x,y)->f(x,y) waarbij x de wekelijkse hoeveelheid 'voer' beschrijft en y is het aantal reigers die wekelijks stoppen bij het vijvertje. Deze week geldt: 500kg voer en 20 reigers."

Mijn vragen:

1) Hoe moet ik het voorschrift 'opstellen' hierbij (500kg voer, 20 reigers)?

2) Wat zou het teken zijn van de partiële afgeleiden in (500,20)?

3) Stel dat de partiële afgeleide van f naar x = +-30 (teken weet ik nog niet, zie vraag 2) en de partiële afgeleide van f naar y = +-4. Hoe moet ik dan te werk gaan om een schatting te maken van het visbestand als de hoeveelheid voer verlaagd wordt tot 490kg en het aantal reigers stijgt tot 21?

Ik geraak niet aan het voorschrift (1), dat zou me al goed helpen... Bij de derde vraag hoef ik enkel een denkweg, de rest doe ik zelf, maar ik geraak er echt niet uit.

Alvast bedankt

Mvg
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Redenering vraagstuk

Het aantal vissen voor deze week wordt dus gegeven door f(500,20).
2) Wat zou het teken zijn van de partiële afgeleiden in (500,20)?
Wat betekent zo'n partiële afgeleide?

Wat denk je dat er met het aantal vissen gebeurt als ze meer of minder voer krijgen? Wat denk je dat er gebeurt als er meer of minder reigers langskomen? Kan je daar dan niks uit besluiten voor de tekens van de partiële afgeleiden?

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Redenering vraagstuk

Oké het aantal vissen wordt gegeven door f(500,20), maar kan ik dan geen voorschrift maken ervoor?

Intuïtief: minder voer, minder vissen. Meer reigers, minder vissen. Mag ik dan zeggen dat het teken negatief is?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Redenering vraagstuk

De partiële afgeleide naar x betekent dat we het aantal reigers constant houden (20), maar het voer verandert. Meer voer: meer vissen, minder voer: minder vissen. Dus ik denk dat die partiële afgeleide + is.

De partiële afgeleide naar y betekent dat we het voer constant houden (500), maar het aantal reigers verandert. Meer reigers: minder vissen, minder reigers: meer vissen. Dus ik denk dat die partiële afgeleide - is.

Klopt dit?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Redenering vraagstuk

Oké het aantal vissen wordt gegeven door f(500,20), maar kan ik dan geen voorschrift maken ervoor?
Nee, de opgave geeft geen voorschrift en beschouwt het dus gewoon heel algemeen.
QuarkSV schreef:De partiële afgeleide naar x betekent dat we het aantal reigers constant houden (20), maar het voer verandert. Meer voer: meer vissen, minder voer: minder vissen. Dus ik denk dat die partiële afgeleide + is.

De partiële afgeleide naar y betekent dat we het voer constant houden (500), maar het aantal reigers verandert. Meer reigers: minder vissen, minder reigers: meer vissen. Dus ik denk dat die partiële afgeleide - is.

Klopt dit?
Ja, daar ben ik het mee eens ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Redenering vraagstuk

Bedankt voor je snelle reacties. Oké, maar ik blijf vast zitten bij vraag 3... Kun je me daar een denkpiste geven of een tip of iets dergelijks?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Redenering vraagstuk

Oké, maar ik blijf vast zitten bij vraag 3...
Je hebt de volgende gegevens:
\(\left \{ \begin{array}{c}\frac{\partial f}{\partial x} ,\Delta x \\\frac{\partial f}{\partial y} ,\Delta y\end{array}\)
Je wil
\(\Delta f\)
berekenen. Ken je daar geen uitdrukking voor?

Reageer