Springen naar inhoud

Wat voor soort reactie is dit?

• Log in om te kunnen reageren

Cloudio

Cloudio

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2011 - 20:01

Hallo allemaal, dus ik moet voor mijn profiel werkstuk. Biodiesel maken.

En mijn vraag eigenlijk is: Wat is het voor een soort reactie? ik dacht aan een verestering / hydrolyse.

Probleem:

Ik heb zonnebloem olie. waarvan ik weet dat daarin meerdere vetzuren zitten.
Volgens ons werkplan moet je ethanol, bepaalde hoeveelheid ( doet er niet toe) samenvoegen met NaOH.
En als je dat samenvoegt met de olie en flink schud voor 5 minuten, zou er na een tijdje rusten.
Een laagje glycerol onderaan de olie moeten komen.
Dus eigenlijk is mn vraag is het een verestering of hydrolyse?

Sorry voor dat he een beetje onbenullige vraag is maar ik ben niet de slimste ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2011 - 20:09

Op Wikipedia vond ik het volgende:

Glycerine oftewel glycerol 85% is de eenvoudigste drievoudige alcohol en wordt in de oleochemie gemaakt door hydrolyse van plantaardig of dierlijk vet of olie. Deze biologische vetten zijn drievoudige esters van glycerol met drie vetzuurketens. Ook ontstaat glycerol als bijproduct bij het maken van zeep en als bijproduct bij de productie van biodiesel. Er wordt ook glycerol van aardolie gemaakt.

Volgens mij beantwoordt dit je vraag wel. ;)

Veranderd door Puntje, 27 januari 2011 - 20:09

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 januari 2011 - 21:10

En mijn vraag eigenlijk is: Wat is het voor een soort reactie? ik dacht aan een verestering / hydrolyse.

Het is een omestering

De vetzuren vormen nu een ester met de toegevoegde ethanol i.p.v. de glycerol en die laatste komt daardoor vrij.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures