Springen naar inhoud

Parenchymcellen

• Log in om te kunnen reageren

tilly94

tilly94

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2011 - 20:22

Voor mijn proefwerk biologie moet ik een hoofdstuk leren over planten, hun groei en dergelijke. Nou komt hier vaak het woord parenchymcellen in voor, maar nooit word er precies uitgelegd wat hiermee bedoeld word. Er staat bijvoorbeeld dat in sommige gevallen het cambium parenchymcellen aanmaakt waardoor mergstralen ontstaan, en later dat de cellen van een soort parenchym veel bladgroenkorrels bevatten. Kan iemand mij uitleggen wat die parenchymcellen nou precies zijn?

Veranderd door tilly94, 27 januari 2011 - 20:22

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2011 - 20:34

Het volgende staat op Wikipedia, ik denk dat dit alles duidelijk maakt; ;)

In plantenweefsel is parenchym ťťn van de drie primaire weefsels. De beide andere zijn: collenchym en sklerenchym.

Het dient vaak als vulweefsel en als weefsel voor opslag van reservestoffen, terwijl in de parenchymcellen van de bladeren de bladgroenkorrels zitten. Parenchym komt veel voor in vruchten, bladeren, stengels en wortels. De cellen hebben dunne wanden. Meestal kunnen ze weer deelvaardig worden. De wanden zijn primair, maar er kan lignine in afgezet worden. Er zijn veel en soms grote intercellulaire ruimten. Bij waterplanten vormen de intercellulaire ruimten grote holten, via welke de wortels kunnen ademen. In de celwanden zitten plasmodesmata waardoor de parenchymcellen in verbinding staan met elkaar en met de intercellulaire ruimten.

De functies kunnen zijn:

• Vulweefsel
  • Opslagweefsel
  • Assimilatieweefsel
  • Gastransport

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures