Vonk tussen condensatoren(elektriseermachine)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Vonk tussen condensatoren(elektriseermachine)

Hallo,

Een klasgenoot van mij en ik zijn samen bezig met ons profielwerkstuk. Hiervoor gebruiken we de elektriseermachine. We zitten in 5Havo. Voor een proefje om de snelheid te meten van de vonk, gebruikten we een camera van 1000beeldjes per seconde. Dit is allemaal niet zo belangrijk. Maar toen we aan het filmen waren, kwamen we tot de ontdekking dat er een vonk ontstond tussen de condensatoren, voordat hij de ontladingspunten bereikte.

De vonk tussen de condensatoren had dezelfde vorm als de vonk die in de ontladingspunten terechtkwam. De vonk komt eerder tussen de condensatoren dan tussen de ontladingspunten. De vonk tussen de condensatoren is niet met het blote oog te zien.

Onze vragen zijn: Hoe kan het dat de vonk tussen de condensatoren op de camera te zien is en hoe ontstond die daar eigenlijk? Is er ook een verhouding met de vonk tussen de condensatoren en de vonk tussen de ontladingspunten? Wij kunnen hier niets op bedenken en de docenten van natuurkunde vonden het ook een raar verschijnsel. Hieronder zijn de vonken te zien.
vonkcondensatoren.jpg
vonkcondensatoren.jpg (8.23 KiB) 136 keer bekeken
[attachment=7340:vonkontl...gspunten.jpg]

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. In ieder geval bedankt. ;)

Floyd Engel
Bijlagen
vonkontladingspunten.jpg
vonkontladingspunten.jpg (6.24 KiB) 135 keer bekeken

Re: Vonk tussen condensatoren(elektriseermachine)

Weet je zeker dat de vonk optreedt tussen de condensatoren? Op de afbeelding is hij alleen te zien in het zwarte stuk van de ophanging.

Berichten: 316

Re: Vonk tussen condensatoren(elektriseermachine)

Misschien is het een ontzettend 'snelle' vonk, zodat die niet met het blote oog te zien is. Is via de foto's te zeggen 'hoelang' de vonk ongeveer duurde? Je hebt namelijk 1000 fps (frames per second), dus daar kun je wel een redelijk nauwkeurige tijd uit afleiden dan.

Het apparaat dat jullie gebruiken is overigens een zogenaamde Wimshurstmachine. Hierbij wordt er een zo groot mogelijk potentiaalverschil tussen de bollen totstand gebracht, totdat er een vonkbrug ontstaat tussen de bollen. Het proces begint dan weer opnieuw, dus je zou periodiek een vonkbrug moeten waarnemen.

Waarom er voor de bollen al een vonkbrug ontstaat zou ik niet precies weten. Misschien zijn deze niet goed genoeg geisoleerd ofzo. Normaal worden hier zogenaamde Leidse flessen gebruikt, waarbij het glas onder andere fungeert als isolator. Met andere woorden, is die machine wel correct gebouwd?

Een paar links:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriseerma...imshurstmachine

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leidse_fles

Reageer