Elektromotor doet raar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Elektromotor doet raar

Hallo,

Ik ben nu bezig met het maken van een model-hovercraft en doe dit met behulp van héél dun triplex en balsa hout. De hovercraft zelf heb ik bijna af, alleen het technische gedeelte moet nog gedaan worden.

Ik heb voor de lift en voor de voortstuwing twee elektromotoren: http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatal...upner_3323.html

Op de elektromotoren zitten 2 accu's van 7,2V en 1500mAh het enige probleem is:

Als ik een accu met een elektromotor verbinden, draait de propeller eerst normaal en dan staat hij na ongeveer 8 seconden helemaal stil. Zelfs na het opladen van beide accu's.

De accu's zijn net nieuw en de elektromotoren zijn ook net nieuw.

Zou iemand mij op dit forum misschien kunnen vertellen wat er mis is met de elektromotoren en/of de accu's?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Elektromotor doet raar

Heb je de spanning over de accu's gemeten? Heb je de accu's in serie of parallel geschakeld?

Je schrijft dat de accu's goed zijn voor 1500 mAh, dat zou 1,5 Ah en de motor trekt 7,5 A (Current drain at max. efficiency 7,5 A) volgens de site die je geeft. Of liet je ze onbelast draaien?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: Elektromotor doet raar

Wij hebben de twee motoren onafhankelijk van elkaar aangesloten, 2 aparte stroomkringen dus zegmaar. Één accu op één motor. Wat u dus eigenlijk zegt is: Koop een goede acu van +- 7500 mAh. Krijgen we dan wel het goede resultaat? We hebben het voltage over de accu gemeten en dat was ongeveer 7.2V.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Elektromotor doet raar

Liet je de motoren onbelast draaien of zat er een prop aan?

Kan je uitrekenen hoe lang de motor zou moeten draaien als je uitgaat van 7,5A ?

Wat was de spanning over de accu toen de motor er na 8 sec. mee stopte? Hoe heet was de boel?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: Elektromotor doet raar

De propeller zat er nog aan. De motor zou ongeveer Als er wordt uitgegaan van 7,5A zou de motor 12 minuten kunnen draaien. Daarna zou de accu leeg zijn. De spanning was ook 7,2V na 8 sec. en zowel de motor als accu hadden erna gewoon de kamertemperatuur.

Berichten: 2

Re: Elektromotor doet raar

Robinhopok,

Zo te lezen is er iets heel vreemds aan de hand.

Als de accu's na stilstand van de motor nog steeds een spanning hebben van rond de 7 volt en de motor is niet gesneuveld en dat blijkt niet uit je verhaal moeten die dingen gewoon draaien.

controleer de verbindingen.

Meet de spanning bij de aansluitingen van de motor.

Curiosa

Reageer