Springen naar inhoud

Vorm van het pse

• Log in om te kunnen reageren

Alexmiles

Alexmiles

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2011 - 19:19

Hallo

Het PSE is op een speciale manier opgesteld, namelijk s, p, d en f blokken en zijn aanelkaar gemaakt. De lanthanides en actinides staan los van het 'grote deel'. Nu vroeg ik mij af hoe dat ze het PSE juist hebben opgesteld, hoe ze aan de uiteindelijk vorm terecht gekomen zijn..
Heeft iemand hier een idee van?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2011 - 20:37

Het feit dat de lanthaniden en actiniden er los van staan heeft enkel een praktische reden; zou je het f-blok (La tot Yb en Ac tot No) op de plaats zetten waar het zou horen, namelijk tussen groep 2 en het d-blok, dan wordt het plaatje wel erg breed.

Voor de goeie orde: Bij de metalen in het f-blok staan vaak ook Lu en Lr. Feitelijk zijn dat de eerste elementen van het d-blok; ze "horen" onder Sc en Y.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2011 - 09:57

Het ziet er dus eigenlijk zo uit. Merk het verschil op wanneer je gaat klikken op het knopje 'breed' (rechts bovenaan).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Alexmiles

Alexmiles

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2011 - 18:57

A ok, zeer handige site!
En het kan misschien een domme vraag klinken maar ik probeer het PSE helemaal te snappen, waarom is Kalium bijvoorbeeld onder Natrium en Lithium? Zijn daar speciale redenen voor de plaatsing van de atomen (in bijvoorbeeld het s-blok met de metalen).
En weet iemand wat het verschil juist is tussen metalen, overgangsmetalen en post-transitionele metalen?

Alvast bedankt!

stoosh

stoosh

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2011 - 11:57

De elementen in het PSE zijn gerangschikt volgens het aantal elektronen dat ze bezitten in meest stabiele vorm (iemand verbeter me mocht ik dit niet goed verwoord hebben!). De elektronen rond een kern bevinden zich tevens op welbepaalde orbitalen. In die orbitalen* (s, p, d, f,...) kan maar een bepaald aantal elektronen voorkomen. Wanneer het orbitaal gevuld is met elektronen, zal een nieuw elektron op een hoger gelegen orbitaal terechtkomen.

Vb: [Ne] heeft nummer 10 in het PSE, dit betekent dat [Ne] 10 elektronen heeft (en tevens 10 protonen). Het eerste orbitaal van [Ne] is een s-orbitaal en kan slechts 2 elektronen bevatten, het tweede orbitaal is ook een s-orbitaal en kan ook slechts 2 elektronen bevatten. Dan heb je al 4elektronen gebruikt (wat overeenkomt met het aan elektronen van het element [Be]) en heb je 6 elektronen die je nog moet plaatsen met [B] kom je in het p-orbitaal terecht en daar kunnen 6 elektronen in. Als je die 6 elektronen dan daarin plaatst bekom je element [Ne].

Moest je nu nog een elektron moeten plaatsen voor [Na], dan zou de p-orbitaal reeds vol zitten, dus dan ga je over naar een nieuwe s-orbitaal waar dan dat ene elektron terecht komt. Omdat een nieuw s-orbitaal aangesneden wordt kom je op een nieuwe rij terecht.

*Je kan een orbitaal zien als een soort baan waarin de elektron zich bevind rond de kern. Het elektron blijft niet perfect in die baan, maar die baan/orbitaal beschrijft de plaats met de meeste waarschijnlijkheid om het elektron daar aan te treffen.

Ik hoop dat dit je wat meer inzicht geeft? Vergeef me als iets niet geheel duidelijk is overgekomen ;)

En iemand verbeter me, mocht ik een fout gemaakt hebben! :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures