Ruimtetijd weefsel

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Ruimtetijd weefsel

Globaal gesproken bestaat het ruimtetijd weefsel volgens de algemene relativiteitstheorie en is het geen abstractie. Het wordt trouwens door massa's en gravitatiegolven(nog niet ontdekt) vervormd.

Mijn vraag is dan: Waarom lees ik nergens dat men dit experimenteel tracht te ontdekken.

In de Q.M. is dit misschien wel een abstractie omdat het daar gewoon als wiskundig instrument gebruikt wordt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Ruimtetijd weefsel

Globaal gesproken bestaat het ruimtetijd weefsel volgens de algemene relativiteitstheorie en is het geen abstractie.
Waar haal je dit vandaan? hoe kom je hier bij?

Ik heb nog nooit van een 'ruimtetijd weefsel' gehoord (en ik heb theoretische fysica gestudeerd) dus wat je hiermee bedoeld is mij totaal onduidelijk.

Ruimte en tijd bestaan, kijk maar om je heen, daar is geen experiment voor nodig. Verder is bekend dat ruimte en tijd zich als één geheel gedragen, je kunt ze niet objectief van elkaar scheiden (SRT). En sinds de ART weten we dat zwaartekracht wiskundig gezien beschreven kan worden als een kromming in deze tijd-ruimte. Ook dit is aangetoond.

Waar doel jij nu precies verder op?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 254

Re: Ruimtetijd weefsel

Waarschijnlijk op of dit een zuivere wiskundige constructie is (cf. variëteit) of iets reëels.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ruimtetijd weefsel

Ik bedoel met ruimtetijd of ruimtetijd weefsel (Brian Green) hetzelfde als aestu bedoelt. Ik meen dat de algemene relativiteit aanneemt dat het reëel is: Het kan vervormd worden. Brian Green schrijft zelfs in zijn boeken over scheuring van de ruimtetijd of ruimtetijdweefsel zoals hij dit noemt. Dat klinkt toch anders als de abstracte ruimte dimensies en tijd dimensie.