Vraag i.v.m vraagstuk elastische botsing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 478

Vraag i.v.m vraagstuk elastische botsing

Hallo,

Volgende vraagstuk gegeven:

Een stalen bal met massa 0,1kg hangt aan een touw met een lengte 30cm. Hij wordt losgelaten uit een horizontale stand en botst tegen een blok met massa 5,0 kg dat wrijvingloos op een horizontale tafel kan bewegen. De botsing is volkomen elastisch. Welke snelheid zal het blok en de bal hebben juist na de botsing?

Deze oefening hebben we in de klas samen met de leerkracht gemaakt. Hij berekende de snelheid van de bal (voor de botsing) d.m.v toepassing van behoud van de Mechanische energie (dus in een conservatief systeem). Ik vroeg echter of het ook niet kon met de 2de wet van Newton. De leerkracht zei van niet, maar ik begrijp niet goed waarom.

De 2de wet van Newton zegt:

Fres=m.a

Die versnelling a = (v^2)/r en vermits op de bal alleen maar de zwaartekracht werkt is Fres=0,981 N.

Ik heb ook de straal, dat is de lengte van het touw = 0,3m. Ik kan dus zo de snelheid uit de formule halen.

Is dit inderdaad zo? Of zit ik verkeerd?

Bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vraag i.v.m vraagstuk elastische botsing

Ik vraag me af hoe gij a die niet constant is gaat berekenen, in het laagste punt is a zelfs 0. Ge moogt zelfs deze frmule niet gebruiken omdat het hier niet over een eenparig cirkelvormige beweging gaat.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Vraag i.v.m vraagstuk elastische botsing

F(res) is eigenlijk F(centripetaal)

Als de slinger in zijn zuivere vertikale stand staat, dan is v =maximaal

Als je de centripetaalkracht zou weten , als de slinger in de vertikale stand staat , dan zou je gelijk hebben, maar die F© die weten we niet. Die F© is de resultante van de spankracht in het touw die op de kogel werkt en vertikaal omhoog wijst ,en de zwaartekracht op de kogel ( 0,1 . 9,81 )

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Vraag i.v.m vraagstuk elastische botsing

Als je de bal zuiver horizontaal loslaat , heeft de bal een potentieele energie van
\(E_{P}=0,1\cdot g \cdot 0,3\)
Als de bal zijn laagste punt bereikt , heeft de bal een kinetische energie van
\(E_{kin}=\frac{1}{2}\cdot 0,1\cdot v^2\)
Hieruit volgt: v=2,42610 m/s

Berichten: 478

Re: Vraag i.v.m vraagstuk elastische botsing

Bedankt voor de reacties. Ik begrijp het nu ;) .

Reageer