Springen naar inhoud

[scheikunde] natriumthiosulfaat oplossing maken

• Log in om te kunnen reageren

doantsen

doantsen

• >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2011 - 01:55

Ik slaag er niet in de uitkomst te vinden die gegeven is bij de oplossingen.
Opgave: Hoeveel g Na2S2O3.5H2O moet men oplossen in 2.5 l water om een 10% (G/G) natriumsulfaatoplossing te bekomen?
Oplossing: 465.5 g

Werkwijze:
Posted Image

Waar ga ik in de fout? Wat moet ik wijzigen om toch de goeie uitkomst te bekomen?
Thanks ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2011 - 09:47

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2011 - 10:21

volgens mij maak je het jezelf een beetje te ingewikkeld, en dan is een rekenfout gauw gemaakt. Het zou nogal een puzzel zijn in bovenstaand verhaal je fout aan te wijzen.

de raad: stel een betrekkelijk simpele lineaire vergelijking op: er is immers 9 maal zoveel water + kristalwater als natriumthiosulfaat in de uiteindelijke oplossing

2500 + x·(5·18) = 9(x·158)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

doantsen

doantsen

• >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2011 - 14:56

Als ik die vergelijking verder uitwerk, bekom ik x= 1.877
Wat stelt dit voor en wat moet ik er dan verder mee?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 januari 2011 - 15:39

Als ik die vergelijking verder uitwerk, bekom ik x= 1.877
Wat stelt dit voor en wat moet ik er dan verder mee?

de getallen waarmee ik die x-en in de vergelijking vermenigvuldig zijn de molmassa's, toch? bijvoorbeeld voor eht kristalwater, x·5·18, x maal 5 keer de molmassa van H2O

Ook, er staat links een massa (2500 g) als term in de vergelijking. De vergelijking moet kloppen, dan kan het niet anders of alle termen afzonderlijk moeten óók een massa geven, want ik kan er anders nooit straffeloos massa's bij optellen.

X maal molmassa geeft massa

?? x g/mol = g

welke eenheid hebben die vraagtekens (waar in de vergelijking je x, je 1,877, staat) dan?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

doantsen

doantsen

• >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2011 - 21:06

Ik snap het echt niet meer... Dus je bekomt het aantal mol? Maar moet die 9 in de vergelijking geen 5 zijn? Moet ik dit dan met 5 vermenigvuldigen om het aantal mol water te vinden? Hieruit dan de massa's bepalen en optellen?

Kan je me ook eens uitleggen hoe je aan die vergelijking komt? Wat bedoel je bijvoorbeeld met kristalwater?

Bedankt!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 januari 2011 - 21:17

Wat bedoel je bijvoorbeeld met kristalwater?

Na2S2O3.5H2O
http://nl.wikipedia....ki/Kristalwater

als je dat begrijpt kunnen we het over die vergelijking gaan hebben

doantsen

doantsen

• >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2011 - 22:56

Achzo.. ja dat begrijp ik!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 januari 2011 - 23:04

OK. De vergelijking

Dus elke mol natriumthiosulfaat-pentahydraat die in oplossing gaat levert ook 5 mol water, dat zich gewoon bij de rest van eht water voegt. Vandaar de 5

om een 10 m% natriumthiosulfaatoplossing te krijgen zal die oplossing uiteindelijk ook 90% (9 maal zoveel) water moeten bevatten. Daar komt de factor 9 vandaan.

x is het aantal mol natriumthiosulfaat-pentahydraat die ik toevoeg aan mijn 2500 g water.
x mol natriumthiosulfaat-pentahydraat geeft x·158 g natriumthiosulfaat en x·5·18 g water bovenop die 2500 g die ik al had.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures