Nmr (nucleair magnetic resonance)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Nmr (nucleair magnetic resonance)

Hallo, op een oud examen vond ik de volgende vraag terug:

Waar of fout: Bij NMR geldt: hoe groter het uitwendige magneetveld, hoe groter de golflengte

van de straling afkomstig van het monster.


Ik denk dat het antwoord fout is, kan iemand me dat al dan niet bevestigen? Ik kan helaas niet echt uitleggen waarom, dus het is meer een gok...

Alvast bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Nmr (nucleair magnetic resonance)

Ik vind zelf op wikipedia het volgende: "A key feature of NMR is that the resonance frequency of a particular substance is directly proportional to the strength of the applied magnetic field."

Het verband tussen de frequentie en de golflengte ken je waarschijnlijk. Kan je hiermee je redenering staven?

Berichten: 254

Re: Nmr (nucleair magnetic resonance)

Ken je het verband tussen de opsplitsing van 2 energieniveau's in een uitwendig magneetveld? cf. vb. het Zeemaneffect?

Wat is de Zeemanhamiltoniaan?

Dit zijn altijd mooie prentjes om voor ogen te houden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Nmr (nucleair magnetic resonance)

Als je vragen krijgt over NMR, dan zal je cursus daar wel het een en ander over te melden hebben gehad, bijvoorbeeld iets over de term "Larmor frequentie".
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 393

Re: Nmr (nucleair magnetic resonance)

Dus energieverschil wordt groter naarmate B stijgt, dus frequentie radiogolf stijgt, dus golflengte zal kleiner zijn?

Nog een vraag waar ik niet aan uit geraak: NMR kan je toch opsporen bij het om even welke kernspin?
Als je vragen krijgt over NMR, dan zal je cursus daar wel het een en ander over te melden hebben gehad, bijvoorbeeld iets over de term "Larmor frequentie".
Probleem is dat er nogal oppervlakkig overheen is gegaan, en heel snel wegens tijdsgebrek. Maar op het examen kunnen we er dus wel vragen over krijgen...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Nmr (nucleair magnetic resonance)

Dus energieverschil wordt groter naarmate B stijgt, dus frequentie radiogolf stijgt, dus golflengte zal kleiner zijn?
Inderdaad.
Nog een vraag waar ik niet aan uit geraak: NMR kan je toch opsporen bij het om even welke kernspin?
Als die kern een spin ongelijk aan 0 heeft, dan ja.
Probleem is dat er nogal oppervlakkig overheen is gegaan, en heel snel wegens tijdsgebrek. Maar op het examen kunnen we er dus wel vragen over krijgen...
Dan lees je toch je boek/dictaat/cursusmateriaal?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer