Cirkelsegment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 76

Cirkelsegment

ik zit met een probleem i.v.m. volgende vraag:

"Bereken de oppervlakte van een gearceerd cirkelsegment van a tot de straal b. Doe de berekeningen in cartesische coördinaten."

in bijlage vinden jullie mijn oplossing. Er klopt iets niet aan: volgens mij is er iets mis met de aanpassing van de grenzen die je moet doen maar ik vind deze niet.

p.s. juiste uitkomst: b²Bgcos(a/b) - a²(b²-a²)^(1/2)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cirkelsegment

Bij een substitutie in een bepaalde integraal moet je:

- ofwel de grenzen mee aanpassen (x van a tot b is niet noodzakelijk ook u van a tot b, want...),

- ofwel bepaal je een primitieve via substitutie (onbepaalde integraal), terugkeren naar x en dan de oude grenzen gebruiken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 76

Re: Cirkelsegment

tot mijn voorlaatste stap ben ik dan toch volledig juist? als ik dan die laatste integraal uitreken met cos 2u kom ik 2sin 2u uit en om dan die u terug te substitueren hoe doe je dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cirkelsegment

tot mijn voorlaatste stap ben ik dan toch volledig juist?
Nee, want je zit onderweg met (bepaalde) integralen in de variabele u met de grenzen voor x; dat kan niet kloppen. Dat is op z'n minst slecht genoteerd, ook al bedoel je het misschien goed.

In je uitwerking ontbreekt wel een stuk om goed te kunnen volgen; bepaal eerst eens die integralen in de variabele u vooraleer je terug naar x overgaat, want daar zie ik niet helemaal wat je bedoelt...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.502

Re: Cirkelsegment

Als dit je antwoord is: b²Bgcos(a/b) - a²(b²-a²)^(1/2) zie je,dat die uit twee delen bestaat en wel het verschil tussen de cirkelsector ,gezien uit het middelpunt van de cirkel met straal b en het driehoekje vanuit het cirkelmiddelpunt en wel tot het gearceerde deel met dus een hoogte a en twee zijden b,wat het 2e deel van de formule oplevert.

Berichten: 76

Re: Cirkelsegment

ok, bedankt ik heb het inmiddels gevonden!

Reageer