Auto jump start

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 44

Auto jump start

Hallo

Ik zou de elektriciteitsachtergrond willen begrijpen van een jump start van een pechauto met een hulpauto.

Ik heb dit nergens op internet kunnen vinden, daarom zou ik de vraag willen stellen hier.

Dit is de procedure:

1) je verbindt de plus polen van de twee autobatterijen

2) je verbindt de min pool van de hulpauto met een metalen gedeelte van de pechauto

3) je start de hulpauto

4) je start de pechauto

Wat ik denk is, dat electriciteit van de min pool gaat naar de plus pool, als je de hulpauto start, dan zal die elektriciteit gaan van de min pool naar de plus pool van de hulpauto en via de plus pool gaat die doorheen de startkabel naar de pluspool van de pechauto en op die manier zal de batterij van de pechauto opgeladen worden.

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als beide auto's opgestart zijn, dan gaan de elektriciteitsflows elkaar toch tegenwerken?

Een andere vraag is: is het nodig dat ik de pechauto opstart terwijl de hulpauto aan het draaien is, want eigenlijk wordt de batterij van de pechauto toch opgeladen terwijl de hulpauto gestart is? Hiervoor hoef je de pechauto toch niet op te starten?

De volgende vraag is: waarom zijn er sommigen die de min polen aan elkaar vast maken en anderen die de min pool aan een metalen oppervlak vast maken?

Het komt erop neer dat ik de wetenschap hierachter nog niet begrijp. Kan iemand me helpen?

Re: Auto jump start

Wat ik denk is, dat electriciteit van de min pool gaat naar de plus pool, als je de hulpauto start, dan zal die elektriciteit gaan van de min pool naar de plus pool van de hulpauto en via de plus pool gaat die doorheen de startkabel naar de pluspool van de pechauto en op die manier zal de batterij van de pechauto opgeladen worden.
Een accu is een apparaat dat stroom op kan slaan en af kan geven, net als een oplaadbare batterij. Die heeft dezelfde spanning als een gewone batterij. Bij langdurig gebruik gaat de batterij leeg en zakt zijn spanning. Om een oplaadbare batterij weer op te laden wordt de spanning door een lader omhooggetrokken, er gaat inderdaad een stroom lopen en na een tijdje, als de spanning van de batterij gelijk is aan die van de oplader, stopt het proces.
Nu vraag ik me af wat er gebeurt als beide auto's opgestart zijn, dan gaan de elektriciteitsflows elkaar toch tegenwerken?
Dat klopt, maar dat duurt wel even. Het opstarten van de pechauto zorgt voor een enorme spanningsdaling van de nog maar een beetje opgelaten pechaccu.
Een andere vraag is: is het nodig dat ik de pechauto opstart terwijl de hulpauto aan het draaien is, want eigenlijk wordt de batterij van de pechauto toch opgeladen terwijl de hulpauto gestart is? Hiervoor hoef je de pechauto toch niet op te starten?
Toch wel. De pechaccu moet zeker een kwartier opladen om voldoende capaciteit te krijgen voor een zelfstandige start. Door te starten met stroom van de hulpauto kan alle stroom die wordt opgeladen worden behouden als begin van het eigen laadproces.
De volgende vraag is: waarom zijn er sommigen die de min polen aan elkaar vast maken en anderen die de min pool aan een metalen oppervlak vast maken?
De minpool van de meeste auto's is verbonden met het chassis. Hierdoor kunnen apparaten zoals lichten en radio's met één plusdraad worden aangesloten, de stroomkring wordt gesloten via het metaal van de auto.

Als de startkabel te kort is om van minpool één naar minpool twee te komen, kan ook het chassis worden gebruikt.

Berichten: 44

Re: Auto jump start

bessie schreef:Een accu is een apparaat dat stroom op kan slaan en af kan geven, net als een oplaadbare batterij. Die heeft dezelfde spanning als een gewone batterij. Bij langdurig gebruik gaat de batterij leeg en zakt zijn spanning. Om een oplaadbare batterij weer op te laden wordt de spanning door een lader omhooggetrokken, er gaat inderdaad een stroom lopen en na een tijdje, als de spanning van de batterij gelijk is aan die van de oplader, stopt het proces.

Dat klopt, maar dat duurt wel even. Het opstarten van de pechauto zorgt voor een enorme spanningsdaling van de nog maar een beetje opgelaten pechaccu.

Toch wel. De pechaccu moet zeker een kwartier opladen om voldoende capaciteit te krijgen voor een zelfstandige start. Door te starten met stroom van de hulpauto kan alle stroom die wordt opgeladen worden behouden als begin van het eigen laadproces.

De minpool van de meeste auto's is verbonden met het chassis. Hierdoor kunnen apparaten zoals lichten en radio's met één plusdraad worden aangesloten, de stroomkring wordt gesloten via het metaal van de auto.

Als de startkabel te kort is om van minpool één naar minpool twee te komen, kan ook het chassis worden gebruikt.
Bedankt voor je antwoorden, het is al een beetje duidelijker. Ik had er niet aan gedacht dat natuurlijk de spanning van de hulpauto veel groter is dan die van de pechauto. Maar als de twee auto's dezelfde spanning hebben, is dit dan gevaarlijk, of schadelijk als die twee batterijen met elkaar concurreren? Ik denk van niet, ik denk dat de twee auto's dan hun eigen ding zullen doen, de stroom van de pechauto zal gebruikt worden voor de elektronica van de pechauto en de stroom van de hulpauto zal dan gebruikt worden voor de elektronica van de hulpauto. Er zal dan geen stroom vloeien door de rode (+) kabel.

Ik vraag me nog wel af wat er gebeurt als ik de pechauto oplaad zonder de pechauto te starten. Dus enkel de hulpauto starten + bekabeling. Dan zet ik de hulpauto af (na 10 minuten) en neem ik de kabels weg. Zal de pechauto dan kunnen starten of niet? Ik heb het nog niet geprobeerd, want mijn pechauto start nu wel (en ik heb hem ook recentelijk verkocht trouwens).

Nog een extra vraag, is het mogelijk om enkel de rode plus polen aan elkaar te verbinden, zonder de zwarte min pool kabel te gebruiken voor het opladen van de pechauto?

Re: Auto jump start

Maar als de twee auto's dezelfde spanning hebben, is dit dan gevaarlijk, of schadelijk als die twee batterijen met elkaar concurreren? Ik denk van niet, ik denk dat de twee auto's dan hun eigen ding zullen doen, de stroom van de pechauto zal gebruikt worden voor de elektronica van de pechauto en de stroom van de hulpauto zal dan gebruikt worden voor de elektronica van de hulpauto. Er zal dan geen stroom vloeien door de rode (+) kabel.
Niet doen zonder noodzaak. Er is altijd een beetje spanningsverschil. Omdat accu's vrijwel geen weerstand hebben zal een klein spanningsverschil tot een grote stroom leiden. Elke grote stroom in een accu is schadelijk.
Ik vraag me nog wel af wat er gebeurt als ik de pechauto oplaad zonder de pechauto te starten. Dus enkel de hulpauto starten + bekabeling. Dan zet ik de hulpauto af (na 10 minuten) en neem ik de kabels weg. Zal de pechauto dan kunnen starten of niet?
Geldt hetzelfde voor. Opladen moet je doen via een weerstand of via een regelaar. Het is afhankelijk van beide auto's en beide accu's of het lukt, maar je hebt een goede kans dat het na een paar keer het einde betekent van de accu.
Nog een extra vraag, is het mogelijk om enkel de rode plus polen aan elkaar te verbinden, zonder de zwarte min pool kabel te gebruiken voor het opladen van de pechauto?
Nee. Dan moet de stroomkring lopen via de weg en de banden, en dat zijn allemaal zeer slechte geleiders.

Berichten: 44

Re: Auto jump start

bessie schreef:Niet doen zonder noodzaak. Er is altijd een beetje spanningsverschil. Omdat accu's vrijwel geen weerstand hebben zal een klein spanningsverschil tot een grote stroom leiden. Elke grote stroom in een accu is schadelijk.

Geldt hetzelfde voor. Opladen moet je doen via een weerstand of via een regelaar. Het is afhankelijk van beide auto's en beide accu's of het lukt, maar je hebt een goede kans dat het na een paar keer het einde betekent van de accu.

Nee. Dan moet de stroomkring lopen via de weg en de banden, en dat zijn allemaal zeer slechte geleiders.
Goed om te weten dat een accu kapot kan gaan als je die probeert op te laden zonder weerstand.

Ik heb ook even een schematische tekening gemaakt als je de plus en minpolen verbindt. Blijkbaar kom ik een basisschema uit waar je gewoon 1 gecombineerde kleinere weerstand hebt en de som van de twee accu's. Dus eigenlijk werken de twee auto's als 1 enkele auto maar dan met een grotere spanning en kleinere weerstand, dus grotere stroom. Ik kan me voorstellen dat dit niet goed is voor de elektronica?

Re: Auto jump start

Valt mee, de spanning van twee parallel geschakelde accu's is niet meer dan de hoogste van de twee. De stroom neemt dus ook niet toe of af.

Het enige dat verkeerd gaat is de interactie tussen de twee accu's. Accu's zijn nooit precies gelijk, dus ook niet de open spanning (voltage als de accu's losgekoppeld zijn). Sluit je ze op elkaar aan, dan geeft dat spanningsverschil een in principe onbeperkte stroom. Gelukkig is de accukabel niet zo perfect, en treedt her en der wel weerstand op, maar bij een zwakke plek kan de boel doorsmelten. Zijn de kabels erg goed, dan wordt die zwakke plek ergens in de accu...

Waarom gebruik je eigenlijk geen lader? 's Nachts laten druppelen, 's ochtends klaar voor actie?

Berichten: 44

Re: Auto jump start

bessie schreef:Valt mee, de spanning van twee parallel geschakelde accu's is niet meer dan de hoogste van de twee. De stroom neemt dus ook niet toe of af.

Het enige dat verkeerd gaat is de interactie tussen de twee accu's. Accu's zijn nooit precies gelijk, dus ook niet de open spanning (voltage als de accu's losgekoppeld zijn). Sluit je ze op elkaar aan, dan geeft dat spanningsverschil een in principe onbeperkte stroom. Gelukkig is de accukabel niet zo perfect, en treedt her en der wel weerstand op, maar bij een zwakke plek kan de boel doorsmelten. Zijn de kabels erg goed, dan wordt die zwakke plek ergens in de accu...

Waarom gebruik je eigenlijk geen lader? 's Nachts laten druppelen, 's ochtends klaar voor actie?
Een lader, daar zeg je me iets, ik ken er niet veel van.

Maar het zit zo: ik had een dag eerder mijn auto op internet gezet ter verkoop: 5900 euro voor Peugeot 207. Een dag daarna had ik al een klant die het direct met cash wou kopen (waarschijnlijk te goedkope prijs). Hij ging binnen een uurtje afkomen. En toen ik opeens de auto uit de garage wou zetten startte de auto blijkbaar niet meer. 5 maanden heeft de auto stil gestaan. Dus ik moest zo snel mogelijk die auto zien gestart te krijgen om een goede indruk te maken op de koper. En toen moest ik dus op internet zoeken hoe dit moest. Gelukkig had ik startkabels en gelukkig had ik nog een leasewagen in de garage staan. En nu ben ik opeens bezeten van hoe de technische achtergrond hiervan in elkaar zit.

Je hebt me perfect geholpen met de informatie en voorlopig ben ik voldaan. Bedankt!

Reageer