[Scheikunde] Ph berekening zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

[Scheikunde] Ph berekening zout

Ik ben al een tijdje bezig met deze vraag, maar ik snap niet hoe ze tot het antwoord komen. Hopelijk kan iemand het begrijpelijk (! hahaha) uitleggen ;) Dit is de opgave en de uitwerking voor zover ik hem heb gekregen. Maar de stap naar pH mis ik dus.....

Bereken de pH van NH4NO3 (het gaat over een oplossing met een concentratie van 0,20 mol per Liter)

NH4NO3 is een zout, bij het oplossen in water dissocieert het volledig. Zoals dat bij elk zout het geval is, is het positieve ion NH4+ een zuur en het negatieve ion NO3- een base.

NH4+ is het geconjugeerde zuur van de base NH3. Het is een zwak zuur, vermits:

Ka(NH4+)=Kw/Kb(NH3)=1,0*10^-14/1,8*10^-5=5,6*10^-10

NO3- is als base zwakker dan water, het reageert dus niet met water en heeft dus geen invloed op de pH van de oplossing.

0,20mol/L NH4NO3 -> zwak zuur -> pH=4,96

Alvast bedankt voor de moeite

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Ph berekening zout

Zoals je zelf al aangaf splitst het zout volledig in ionen waarna enkel NH4+ zal verder reageren met water. Weet je vervolgens welke reactie ontstaat?

(Verplaatst naar huiswerk)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 24

Re: [Scheikunde] Ph berekening zout

Weet je vervolgens welke reactie ontstaat?
Volgens mij:

NH4+ + H2O -> H3O+ + NH3

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Ph berekening zout

Bijna, omdat het een zwak zuur is ontstaat een evenwicht. Enkel sterke zuren en basen reageren volgens een aflopende reactie. Je krijgt dus:

NH4+ + H2O Afbeelding H3O+ + NH3

Vervolgens kan je zo'n klein tabelletje maken:

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="0" class="bbc">[tr][td] [/td][td]NH4+[/td][td]+[/td][td]H2O[/td][td]Afbeelding[/td][td]H3O+[/td][td]+[/td][td]NH3[/td][/tr][tr][td][ ]0[/td][td]0,2[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]Δ[ ][/td][td]-x[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]+x[/td][td] [/td][td]+x[/td][/tr][tr][td][ ]ev[/td][td]0,2-x[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]+x[/td][td] [/td][td]+x[/td][/tr]</table>

Aan wat is de Ka vervolgens nog gelijk?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 24

Re: [Scheikunde] Ph berekening zout

Aan wat is de Ka vervolgens nog gelijk?


Ik ben bang dat mijn scheikunde deuk hier begint.....ik heb echt een hele rits formules, maar ik heb geen idee welke ik moet gebruiken. Ik heb ze wel geprobeerd, maar ik kom met geen mogelijkheid uit op hetzelfde antwoord als gegeven is....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Ph berekening zout

Een zuurconstante (Ka) wordt gegeven door het quotiënt van hetgeen achter de pijl staat met hetgeen voor de pijl staat. Hierbij mag je het solvent (=oplosmiddel = H2O) verwaarlozen.

M.a.w.
\(Ka = 5,6 .10^{-10} = \frac{[H_3O^+][NH_3]}{[NH_4^+]}\)
De concentraties bij evenwicht staan in de tabel uit mijn vorige post. Vul die in en bereken vervolgens x.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 24

Re: [Scheikunde] Ph berekening zout

Kravitz schreef:Een zuurconstante (Ka) wordt gegeven door het quotiënt van hetgeen achter de pijl staat met hetgeen voor de pijl staat. Hierbij mag je het solvent (=oplosmiddel = H2O) verwaarlozen.

M.a.w.
\(Ka = 5,6 .10^{-10} = \frac{[H_3O^+][NH_3]}{[NH_4^+]}\)
De concentraties bij evenwicht staan in de tabel uit mijn vorige post. Vul die in en bereken vervolgens x.
Ok, zover ben ik mee.

Aangezien je de concentraties niet weet, kan je daar x gebruiken en krijg je het volgende (volgens mij)

x^2/0,2-x=5,6.10^-10

Ik geloof dat je de x die NH4+ voorstelt mag verwaarlozen, omdat het een sterk zuur is (maar kan je misschien ook uitleggen waarom dat precies is? en of het voor zwakke basen ook geldt, of moet je dan een heel andere weg gebruiken?) Waardoor je x uit kan rekenen = 1,05.10^-5

Die gebruik je dan nog een keer op de formule, waarbij je de x (NH4+) laat staan en nog een keer x uitrekend = 5,29.10^-5

Dit vul je dan in pH=-log5,29.10^-5=4,27 .......ipv 4,95 Dus ik doe ergens nog steeds iets verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Ph berekening zout

marcia007 schreef:Ok, zover ben ik mee.

Aangezien je de concentraties niet weet, kan je daar x gebruiken en krijg je het volgende (volgens mij)

x^2/0,2-x=5,6.10^-10
Dit klopt.
Ik geloof dat je de x die NH4+ voorstelt mag verwaarlozen, omdat het een sterk zuur is (maar kan je misschien ook uitleggen waarom dat precies is? en of het voor zwakke basen ook geldt, of moet je dan een heel andere weg gebruiken?) Waardoor je x uit kan rekenen = 1,05.10^-5
Hier klopt een en ander niet. Eerst en vooral is NH4+ geen sterk zuur! Zoals ik eerder al zei reageren sterke zuren via een aflopende reactie met water. NH4+ is een zwak zuur en reageert vervolgens via een evenwichtsreactie.

In de tabel kan je zien dat de evenwichtsconcentratie van NH4+ voorgesteld wordt door 0,2 - X en dat de concentratie van H3O+ gelijk is aan x.

In zo'n berekening mag je x schrappen als de concentratie groter is dan 10-3 en de Ka < 10-3. Belangrijk om te beseffen is wel dat je op die manier altijd een benadering maakt. Afhankelijk van de situatie zal deze 'fout' een grotere of kleinere invloed hebben op het resultaat. De enige correcte manier is eigenlijk om de vierkantsvergelijking op te lossen.
Die gebruik je dan nog een keer op de formule, waarbij je de x (NH4+) laat staan en nog een keer x uitrekend = 5,29.10^-5
Ik zie niet echt in waarom je dit doet, x = [H3O+] en die berekende je correct in de vorige stap. M.a.w. wat wordt de pH dan?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer