Kunststoffen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4.502

Kunststoffen

Is er serieus onderzocht wat de invloed is van kunststof-(onder-)kleding en het gedrag van babies en kleuters en vervolgens ook van invloed op adhd-,of neuro- en ook allergie-patienten.

Onze ervaring als volwassene is dat kunststoffen kleding irritatie opwekt en wrs. door de snel optredende statische electriciteit bij wrijving van die kleding op de huid en onderlinge kleding,men is sensibeler (kriebeliger) in zijn reacties.

Met baby -en kinderkleding waren wijzelf ook al voorstander en gebruiker van katoen voor ondergoed en brachten dit fenomeen wel eens bij controles onder medische aandacht.Er werd weinig aandacht aan besteed,zou wel kunnen zijn,weten we niet.

Als volwassenen merkten wij duidelijk een behaaglijk gevoel met kleding waar geen of weinig kunststoffen aanwezig zijn; ooit een duur merk -draakje erop-sweater gekocht; na enkele keren dragen weggegooid.Gaf veel irritatie en voelde "plakkerig' aan.Hetzelfde met een aantal costuums;hingen jaren ongebruikt in de kleerkast.

Er bestaat o.i. verband tussen "lastige" babies en kleuters door verkeerde kleding;mogelijk is dit een van de oorzaken van toename neurotici en ADHD-patienten,het gebruik van kunststoffen in de kleding.

Graag reactie van deskundigen,voor zover aanwezig op het WSF.

Het overige gebruik van textiel-producten ( woning-aankleding) en overige kunststoffen moet ook niet worden vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kunststoffen

Is er serieus onderzocht wat de invloed is van kunststof-(onder-)kleding en het gedrag van babies en kleuters en vervolgens ook van invloed op adhd-,of neuro- en ook allergie-patienten.
Kun je aangeven wat je nu precies bedoelt, want je gooit een hele hoop verschillende ziektebeelden op één hoop.

Iemand met een beroerte valt denk ik wel onder de noemer 'neuro-patiënt', maar dit heeft natuurlijk niets met kleding te maken. Allergieën staan bovendien compleet los van ADHD en neurologische aandoeningen.

Voordat dit topic dus ontaard in een onoverzichtelijke brei van verschillende hypotheses, waar wil je naar toe met dit topic?
Onze ervaring als volwassene is dat kunststoffen kleding irritatie opwekt en wrs. door de snel optredende statische electriciteit bij wrijving van die kleding op de huid en onderlinge kleding,men is sensibeler (kriebeliger) in zijn reacties.
Wie is ons? Dit komt mij namelijk niet bekend voor.
Met baby -en kinderkleding waren wijzelf ook al voorstander en gebruiker van katoen voor ondergoed en brachten dit fenomeen wel eens bij controles onder medische aandacht.Er werd weinig aandacht aan besteed,zou wel kunnen zijn,weten we niet.
Opnieuw, wie is wij?
Er bestaat o.i. verband tussen "lastige" babies en kleuters door verkeerde kleding;mogelijk is dit een van de oorzaken van toename neurotici en ADHD-patienten,het gebruik van kunststoffen in de kleding.
Hoe heb je (heeft men) dit verband aangetoond? Kun je misschien een aantal onderzoeksresultaten met bronvermelding posten zodat we wat materiaal hebben om mee te werken?
Graag reactie van deskundigen,voor zover aanwezig op het WSF.
Dit zou ik de volgende keer achterwege laten; je moet niet de drempel om op jouw post te antwoorden onnodig hoog maken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kunststoffen

Er is geen onderzoek bekend dat een verband tussen neurologische afwijkingen en de soort kleding die mensen dragen aantonen.

Als je een minder algemeen antwoord wenst te hebben om je vragen dan wil ik je aanraden om een specifiekere vraag te stellen. Zoals eerder al aangegeven zijn neurologische aandoeningen zeer divers evenals allergische reacties.

De toenamen van bijvoorbeeld ADHD (waar je denk ik naar toe wilt?) is aan twee dingen te wijten. Ten eerste zijn artsen tegenwoordig bekend met ADHD en worden mensen niet meer 'gewoon druk', 'lastig' of 'snel afgeleidt' genoemd. Er is dus een hele groep die eerst niet juist werd gediagnosticeerd die nu wel juist worden gediagnosticeerd. Dit heeft echter een secundair effect waarbij mensen die wel gewoon 'druk' worden gediagnosticeerd als iemand met ADHD terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Mensen kunnen ook een andere aandoening hebben die mensen verkeerd aanzien als ADHD.

ADHD is een neurologische aandoening die zich veelal voor de geboorte en soms in de vroege levensjaren zal ontwikkelen. Er zijn genetische factoren die voor ongeveer 75% van alle gevallen verklaren waarom iemand ADHD heeft. Verder zijn er dan nog andere factoren die een rol spelen zoals een moeder die tijdens de zwangerschap rookt of alcohol drinkt. Ook blootstelling aan lood tijdens en vlak na de zwangerschap kan leiden tot de ontwikkeling van ADHD. Verder zijn phtalaten gerelateerd aan de ontwikkeling van ADHD. Hoewel er een aantal kritische kanttekeningen bij dat artikel geplaatst dienen te worden. Verder gaat het er in dit geval om phtalaten die men binnen krijgt via de voeding. Met kleding heeft dit dan ook weinig te maken.

Ik kan nog uren doorgaan over alle mogelijke associaties die er zijn tussen verschillende neurologische aandoeningen en blootstellingen vanuit het milieu en andere genetische factoren. Dit lijkt me echter voor de discussie weinig productief, dus zou je misschien specifieker in je vraagstelling kunnen zijn?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Kunststoffen

Bedankt voor je reactie die op mij rationeel overkomt en to the point.

Ik blijf bij de zeer persoonlijke wij-situatie en ervaringen en stel de vraag:

Hoe komt het dat kleding die veel kunststoffen hebben bevat,polyamiden ea.een onprettig en na een paar uur een irrerende effect hebben op je stemming en dus op je lichamelijke gevoel;je wordt kriebelig/geirriteerd.(Alles dus bij ons!)

Dit heb je niet als je wollen of katoenen kleding draagt en wordt veel minder bij een geringere hoeveelheid gemengde kunststoffen met natuurlijke draden in de weefsels.

De gestelde vraag leek me nogal duidelijk gesteld en lijkt me toch voor herlezing vatbaar,doch ook dit antwoord moet de kern van de vraag tonen.

Onze persoonlijke mening is dus dat het wrs.eenvoudig is terug te brengen op de gevormde statische electriciteit als eerder omschreven en aangezien de huid een zenuwrijk gebied is met transmitters naar binnentoe (als ik dit goed uitdruk) een verstoring in dat gebied zou kunnen veroorzaken en foute reacties opwekt.

Ik hoop dat deze verduidelijking de andere moderator wat zal geruststellen en dat het helemaal niet mijn opzet is om vergelijkingen van ADHD en andere aandoeningen met elkaar op een hoop te gooien;dat is medisch gebied en ik ga geen ivoren torens belegeren,stel alleen een nmm.geen stomme vraag waarop echter als door de beestjes gebeten ,op werd gereageerd .

Op mijn vakgebied kom ik een grote diversiteit aan vragen tegen gedurende de afgelopen 5 jaar op WSF,welke ik op (door mij) getaxeerd niveau van de desbetreffende TS tracht te beantwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kunststoffen

Okay, dat is al veel duidelijker. Het gaat hier dus om een ervaring waarbij je zelf een onprettig gevoel krijgt bij het dragen van synthetische kleding. Dit heeft dus met neurologische aandoeningen of een allergische reactie niks te maken. Nu is 'onprettig gevoel' natuurlijk een erg vage omschrijving en kan ik er vrij weinig mee. Het kan bijvoorbeeld gaan om wrijving op de huid of om het gewoon niet fijn vinden zitten van dergelijke kleding. Welke het gevolg van de ander is, is ook nog weer zoiets...

Waarom zou je dit in statische electriciteit willen zoeken? Er is namelijk geen enkele reden om aan te nemen dat als er al een ladingverschil tussen je huid en de kleding ontstaat (wat ik betwijfel) dat het voldoende is om een zenuwimpuls te genereren. Dit alles zou dan ook nog tot een stemmingswisseling moeten zorgen...

Zoals het nu op mij overkomt lijkt het dat je te maken hebt met slecht ademende kleding. Dit zorgt ervoor dat je meer zal zweten en dat deze zweet niet verdampt. Vervolgens zal dit voor een schurend effect zorgen wat je huid dus kan irriteren. Dat meer dan normaal zweten en een geïrriteerde huid een negatief effect kunnen hebben op je stemming omdat het gewoon niet fijn voelt is niet zo spannend.

Occam's razor...

Met neurologische aandoeningen zal dit dus ook niks te maken hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Kunststoffen

In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw werd er in de USA met connecties in Nederland een vorm van bedradings-apparatuur ontwikkeld om te gebruiken in de textielindustrie bij weefmachines en kunststof-industrie bij kunststof vezels en- kunststofvliezen (verpakking) om het kleef-effect tijdens de fabricage via een vorm van aarding op te heffen.

Aangezien de mens nmm gevoelig is voor statische electriciteit met als vb.het stappen uit een auto en een electrisch schokje krijgt bij het aanpakken van een portier en men trachtte dit effect weg te werken door rubber- (met koolstof)strippen onder de carrosserie te monteren om aarding te verkrijgen.

Zo zouden er meer voorbeelden aan te halen zijn,maar mijn ervaring -ook buiten dit forum- is ,dat de kennis voor dit fenomeen mogelijk alleen in de industrie aanwezig is.

Maar wie gaat hier het scheermes hanteren om de scheidslijn te bepalen tussen wetenschap mbt deze materie en onkunde met veronderstellingen.

Exponentieele ontwikkelingen van de kennis en technieken van de mens na de tijd van Ockham esq. had deze denker ook nooit kunnen vermoeden.

Je tweede alinea is aanvechtbaar;zie maar eens hoe je huidzenuwuiteinden alert reageren bij onaangename waarnemingen en de huid krimpt en haren overeind gaan staan,bloed wordt afgevoerd van de huid naar verdedigingsorganen als spieren,adrenalineproducenten en dit olv geactiveerde hersendelen.

Dat lichamelijke "fabriekje" van ons is een supercomplex -redelijk autonoom-wereldje,dat we nog maar beperkt kunnen begrijpen;hoe meer wij zoeken,des te meer ontdekken wij de complexiteit van de cellen en het totaal ervan.

Ik zie dat de zondagavond net een paar minuten passee is (behoort niet bij de topic) zal hetgeen werd geventileerd laten bezinken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kunststoffen

In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw werd er in de USA met connecties in Nederland een vorm van bedradings-apparatuur ontwikkeld om te gebruiken in de textielindustrie bij weefmachines en kunststof-industrie bij kunststof vezels en- kunststofvliezen (verpakking) om het kleef-effect tijdens de fabricage via een vorm van aarding op te heffen.
Ik zie de connectie met het onderwerp hier niet?
Aangezien de mens nmm gevoelig is voor statische electriciteit met als vb.het stappen uit een auto en een electrisch schokje krijgt bij het aanpakken van een portier en men trachtte dit effect weg te werken door rubber- (met koolstof)strippen onder de carrosserie te monteren om aarding te verkrijgen.
Ik bestrijd ook niet dat de mens gevoelig is voor statische electriciteit. Ik claim echter dat het niet mogelijk is om een ladingsverschil te creëren tussen je kleding en je huid aangezien de een constant op de ander ligt. Zelfs al was het mogelijk om een ontlading van statische electriciteit te bewerkstelligen in een dergelijke situatie, dan zou je een ontlading voelen zoals bijvoorbeeld bij het uitstappen uit een auto.
Je tweede alinea is aanvechtbaar;zie maar eens hoe je huidzenuwuiteinden alert reageren bij onaangename waarnemingen en de huid krimpt en haren overeind gaan staan,bloed wordt afgevoerd van de huid naar verdedigingsorganen als spieren,adrenalineproducenten en dit olv geactiveerde hersendelen.
Ik zie niet hoe dit in tegenspraak zou zijn met mijn tweede alinea. Je hebt het hier volgens mij over de pilomotor reflex die vrij duidelijk bekend is en wordt gestart door het sympatisch zenuwstelsel veelal als reactie op emoties wat een overblijfsel is uit de fight or flight response. Hierbij zal het sympatisch zenuwstelsel zorgen voor stimulatie van hele kleine spiertjes die je haren overeind laten staan. Zoiets als huidzenuwuiteinden bestaan niet, we hebben het hier over zenuw uiteinden in de huid. Deze reageren dan ook niet op een emotie om kippenvel te veroorzaken, dit gaat via het eerder genoemde sympatisch zenuwstelsel.

Nogmaals, ik zie nog steeds geen enkele reden om aan te nemen dat statische electrciteit de oorzaak zou zijn dat synthetische kleding jou -redelijk vage- symptomen veroorzaakt.

Los van het onderwerp wil ik nog even de opmerking maken dat je niet de meest fijne discussie partner bent. Dit komt enerzijds door onduidelijk taalgebruik omdat je niet thuis bent in de biomedische wetenschappen en anderzijds doordat je -ondanks je gebrek aan kennis- toch bij je vooraf gestelde mening blijft, zelfs als mensen je een alternatieve waarschijnlijkere verklaring geven.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kunststoffen

- Een wollen trui kan kriebelen als een malle en derhalve ook zeer oncomfortabel zijn

- Heb je nog nooit een wollen trui horen knetteren van statische elektriciteit als je hem over je hoofd uittrekt? Ook wol onder het zogenoemde 'jeukpunt' (vezels van >28 um dikte) knettert als je het aan of uittrekt dus comfort en statische elektriciteit hebben hier niets met elkaar te maken.

Het effect dat je beschrijft lijkt op te gaan voor slechte kwaliteit kleding van bijvoorbeeld nylon, dat vocht (zweet) gewoon niet opneemt en dat kan inderdaad leiden tot een onprettig gevoel. Dat je daar na een dag kribbig van wordt lijkt me niet raar.

Echter: ga eens naar een goede buitensport winkel en koop wat bekend staat als 'technisch-nylon' kleding en je zult versteld staan. Het neemt vocht op als katoen maar is beter dan katoen in de zin dat het vocht een stuk gemakkelijker loslaat. Maak het zeiknat, slinger het drie keer boven je hoofd en het is droog (bij wijze van spreken), waar katoen het vocht veel duidelijker vast houdt en aan de huid gaat plakken. Dit is in Nederland over het algemeen zinloos maar trek het in de tropen een dagje aan en je wil niet meer anders ;)

Nogmaals: volgens mij is het niet zo ingewikkeld en kan je stellen dat 'iedereen' kribbig zou worden van plakkende/schurende kleding. Het is bijna als stellen dat mensen een stoornis zouden krijgen van te kleine schoenen maar het doet gewoon zeer als je er een eind mee moet lopen en daar wordt niemand vrolijk van :P
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kunststoffen

Ik bestrijd ook niet dat de mens gevoelig is voor statische electriciteit. Ik claim echter dat het niet mogelijk is om een ladingsverschil te creëren tussen je kleding en je huid aangezien de een constant op de ander ligt. Zelfs al was het mogelijk om een ontlading van statische electriciteit te bewerkstelligen in een dergelijke situatie, dan zou je een ontlading voelen zoals bijvoorbeeld bij het uitstappen uit een auto.
Hoewel ik niet biomedisch aangelegd ben, weet ik een en ander van elektriciteit, en wat je zegt klopt hier niet helemaal. Op onze kleding kunnen we wel degelijk grote ladingen opwekken, zonder die te voelen. Elektronica heeft steeds beveiliging tegen die ESD-ontladingen bij manipulatie door mensen. Mensen kunnen namelijk gemakkelijk geladen zijn tot 35 kV, zonder daar ooit iets van te merken. Huid is uitermate geschikt voor het tribo-elektrisch effect. Het is overigens juist DANKZIJ het contact tussen huid en stof dat die (enorme) statische lading er komt.

Ik weet niet wat de grens is waarop we schokken voelen, maar we bouwen voortdurend ladingen op rond ons lichaam en veruit de meeste ontladingen nemen we nooit waar. Soms knettert het bij het uittrekken van een trui of het kammen van haar, maar er is veel meer. We laden en ontladen eigenlijk non-stop.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 567

Re: Kunststoffen

Betreffende weekmakers (Ftalaten) in plastic is er wel reeds beperkt onderzoek gedaan. Onder andere problemen van het mannelijke geslacht bij de baby, tijdens de zwangerschap. "Ftalaat" op Wikipedia(nl)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Kunststoffen

Zeker, maar ftalaten dienen als weekmaker in PVC, en kleren worden niet van PVC gemaakt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer