Biodiesel vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Biodiesel vragen

Hallo allemaal ik heb een paar vragen over een video op youtube. waarbij de persoon die het maakt een aantal dingen doet waarvan ik niet weet waarom hij dat doet.

Misschien zouden jullie wat kunnen helpen ? ;)

http://www.youtube.com/watch?v=ramY_M_z4pk

Vraag 1. Begint bij 1:17

waarom hij 2-propanol gebruikt bij de tritratie? want er zijn 2 soorten propanolen volgens mij.

vraag 2. Begint bij 1:17

waarom gebruikt hij 2-3 pH drops solution? Moet de tritratie een bepaalde pH waarde hebben?

(een youtube comment)

For NaOH, you use a base figure of 5.5 in the titration. You also need to titrate with NaOH based titration solution (1 gram NaOH + 1 liter of water). Everything else is the same though.

graydonblair 1 jaar geleden graydonblair 1 jaar geleden


Vraag 3. begint bij 5:17

Waarom gebruikt hij methanol want ik heb alleen ethanol tot mn beschikking, is er een verschil tussen deze 2 stoffen?

Alvast bedankt :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Biodiesel vragen

Cloudio schreef:Hallo allemaal ik heb een paar vragen over een video op youtube. waarbij de persoon die het maakt een aantal dingen doet waarvan ik niet weet waarom hij dat doet.

Misschien zouden jullie wat kunnen helpen ? ;)

http://www.youtube.com/watch?v=ramY_M_z4pk

Vraag 1. Begint bij 1:17

waarom hij 2-propanol gebruikt bij de tritratie? want er zijn 2 soorten propanolen volgens mij.
Isopropanol, oftewel 2-propanol, is een fijn oplosmiddel, en gemakkelijk verkrijgbaar.
vraag 2. Begint bij 1:17

waarom gebruikt hij 2-3 pH drops solution? Moet de tritratie een bepaalde pH waarde hebben?
"pH solution" is nogal een onduidelijke en vage term. Bedoeld wordt wat wij in het Nederlands "indicator" noemen. Gezien het feit dat het over rozekleuring gaat, zal het wel fenolftaleïne betreffen, de meest gebruikte indicator voor zuur-basetitraties. Je hebt 2 a 3 druppeltjes van een fenolftaleïne-oplossing nodig om de kleur goed te kunnen zien omslaan.

(een youtube comment)
Vraag 3. begint bij 5:17

Waarom gebruikt hij methanol want ik heb alleen ethanol tot mn beschikking, is er een verschil tussen deze 2 stoffen?
Als je methanol gebruikt, krijg je methyl-esters, als je ethanol gebruikt krijg je ethylesters. Daar zit wel wat verschil tussen, maar het belangrijkste doel van de reactie is dat je een drievoudig (glyceryl-) ester naar een enkelvoudig ester omzet.

Als proef om biodiesel te maken kun je prima met ethanol werken. Maar ik zou het niet daadwerkelijk als brandstof gaan gebruiken in een auto. Ook niet als je methanol gebruikt trouwens.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer