Reeksen en rijen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Reeksen en rijen

hey

Voor mijn examens heb ik rijen en reeksen moeten leren. Maar in welke toepassingen gebruikt men dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Reeksen en rijen

Een voorbeeld: de reeksontwikkeling voor sin(x) = x + x3/3! + ... maakt het mogelijk de waarde van de sinus voor elk aantal radialen te berekenen in elke gewenste nauwkeurigheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Reeksen en rijen

Voor mijn examens heb ik rijen en reeksen moeten leren. Maar in welke toepassingen gebruikt men dit?
Inderdaad, rijen en reeksen worden zeer frequent gebruikt.

In de wiskunde zijn ze nodig om afgeleiden en integralen goed te definiëren (en zonder die dingen stonden we nu nog altijd het veld met onze handen te bewerken).

Concrete toepassingen hebben ze ook in simulatiesoftware. Bijna alle machines die nu gemaakt worden, worden eerst gesimuleerd met een finite element method om te kijken of ze ook echt werken. Daar heb je bijzonder vaak rijen, reeksen en convergentie voor nodig.

Ook computers zonder rijen is ondenkbaar. In ieder heel klein stukje van je computer worden rijen gebruikt, reken dat per 1kb dat je programma groot is, dat er MINSTENS 100 rijen aangeroepen worden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 42

Re: Reeksen en rijen

Bij het oplossen van differentiaalvergelijkingen, google maar eens op de methoden van Fuchs en Frobenius.

Reageer