Wekkerradio en electromagnetische straling ?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 567

Wekkerradio en electromagnetische straling ?

Een wekkerradio maakt een licht zoemend geluid. Is dit de transistor en geeft dit schadelijke straling indien de wekkerradio dicht bij het hoofd staat ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wekkerradio en electromagnetische straling ?

Dat zoemend geluid is de voedingstrafo. Dat is dus geluid, geen straling. Hoogstens irritant, maar niet gevaarlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Wekkerradio en electromagnetische straling ?

Dat is dus geluid, geen straling. Hoogstens irritant, maar niet gevaarlijk.
Om hier te beweren dat dit niet gevaarlijk is, is nogal discutabel. Hierover zijn de meningen namelijk nogal verdeeld en is er geen bewijs dat dit niet schadelijk is. Een voedingstrafo creëert ten alle tijde een magnetisch veld om zich heen. Zodra je hier dichtbij slaapt kunnen je hersenen deze elektromagnetische straling oppikken en kun je hier onrustig van slapen. Uit de vele onderzoeken blijkt wel dat de een hier gevoeliger voor is dan de ander.

Feit blijft dat een wekkerradio in ieder geval minder schadelijk voor je is dan bijvoorbeeld een mobiele telefoon onder je hoofdkussen of een DECT-telefoon op je nachtkastje.

Zie hier wat achtergrondinformatie

http://www.lichaamenenergieinbalans.nl/Pra...Slaapplaats.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wekkerradio en electromagnetische straling ?

Zodra je hier dichtbij slaapt kunnen je hersenen deze elektromagnetische straling oppikken en kun je hier onrustig van slapen. Uit de vele onderzoeken blijkt wel dat de een hier gevoeliger voor is dan de ander.


Heb je hier wetenschappelijke bronnen voor om deze uitspraken te onderbouwen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Wekkerradio en electromagnetische straling ?

Magnetosaurus schreef:Om hier te beweren dat dit niet gevaarlijk is, is nogal discutabel. Hierover zijn de meningen namelijk nogal verdeeld en is er geen bewijs dat dit niet schadelijk is. Een voedingstrafo creëert ten alle tijde een magnetisch veld om zich heen. Zodra je hier dichtbij slaapt kunnen je hersenen deze elektromagnetische straling oppikken en kun je hier onrustig van slapen. Uit de vele onderzoeken blijkt wel dat de een hier gevoeliger voor is dan de ander.

Feit blijft dat een wekkerradio in ieder geval minder schadelijk voor je is dan bijvoorbeeld een mobiele telefoon onder je hoofdkussen of een DECT-telefoon op je nachtkastje.

Zie hier wat achtergrondinformatie

http://www.lichaamenenergieinbalans.nl/Pra...Slaapplaats.pdf
Sorry, maar de wetenschappelijke waarde van dit artikel is poep.

Direct in de eerste zin lees ik al het woord 'aardstralen'... dan weet je genoeg ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wekkerradio en electromagnetische straling ?

Nog zo'n mooie uit die link:

"Wekker met rode cijfers en/of radio minimaal 3 meter van het bed verwijderen"

Ja, ik zal me daar gek wezen. Moet ik mijn bed uit om dat klereding zijn kop te laten houden. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Wekkerradio en electromagnetische straling ?

klazon schreef:Nog zo'n mooie uit die link:

"Wekker met rode cijfers en/of radio minimaal 3 meter van het bed verwijderen"

Ja, ik zal me daar gek wezen. Moet ik mijn bed uit om dat klereding zijn kop te laten houden. ;)
ja, vooral die met rode cijfers zijn gevaarlijk! ;)

(vandaar dat ze ook rood zijn natuurlijk, als waarschuwing ;) )
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wekkerradio en electromagnetische straling ?

... en is er geen bewijs dat dit niet schadelijk is.
Ja, maar er is van niets bewijs dat het niet schadelijk is. Brood, soep, water en lucht kunnen ook allemaal schadelijk zijn.

Volgens de huidige stand van zaken valt die straling in dezelfde categorie als brood, soep en water. Meer info op de site van de WHO
Following a standard health risk assessment process, the Task Group concluded that there are no substantive health issues related to ELF electric fields at levels generally encountered by members of the public.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer