[Eindwerk] elektromagnetishe versnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Eindwerk] elektromagnetishe versnelling

Hallo,

Ik ga mijn eindwerk doen over elektromagnetishe versnelling. Ik zoek alleen nog een deftige proef. Ik heb deze al gevonden:

http://www.sci-toys.com/scitoys/scitoys/el...un/railgun.html

De railgun dus, maar die proef gaat volgens 'te simpel' zijn. Iemand enig idee of ik deze proef in 'het grotere' kan doen? Kan ik ergens een website vinden hoe ik dit moet bouwen? op http://www.railgun.org/ staat er eentje maar die is dan wel heel groot :shock:

Bedankt!

Nico

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Eindwerk] elektromagnetishe versnelling

Leuk dat je dat gaat doen. Heb ik namelijk ook gedaan voor mijn profielwerkstuk een paar jaar geleden.

Neem een glazen buis en plaats hier een spijker in. Zet om deze glazen buis een aantal electromagneten (minimaal 2).

electromagneet 1 zet je aan via een pulsgenerator. Wij hadden een interface met een pc gemaakt en via de kloksnelheid van de PC gewerkt. (dit zorgt voor een veel beter regelbare pulsinstelling dan wanneer je zelf een puls schakeling bouwt) Hoe lang deze puls moet zijn is een kwestie van experimenteren.

De tweede electromagneet kan je aansturen via een simpele fototransistor en een laserlampje. Op het moment dat de fototransistor niet meer wordt beschenen is er een verandering in spanning. hiermee stuur je de tweede electromagneet aan. Zorg ervoor dat je de sensor op de juiste plaats zet. Dit bepaal je ook experimenteel.

Een variant hierop zou je uit kunnen voeren met een condensator. Via een condensator kan je een veel hoger amperage door de electromagneet heen jagen. De spijker zal dan ook een verrasend hoge snelheid bereiken. Gebruik je gewoon een zware voeding dan bereik je niet een heel hoge snelheid, echter het principe van electromagnetische versnelling wordt zo wel veel beter duidelijk gemaakt.

Je zal de spijker zien versnellen door de 1ste electromagneet en nog een extra zetje zien krijgen door de 2de electromagneet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Eindwerk] elektromagnetishe versnelling

Wouter, beschreef je daar niet een coilgun? Bij een coilgun luistert de timing van de opeenvolgende spoelen heel nauw, met een railgun heb je dat probleem niet - alleen komen daar andere voor in de plaats, zoals het probleem van de extreem hoge stroomdichtheid in de rails, ontploffende condensatoren en eventuele erosie van de rails bij hoge projectielsnelheden.

Over het algemeen krijg ik de indruk dat met railguns hogere projectielsnelheden bereikt kunnen worden, maar dat ze moeilijker te bouwen zijn omdat er zulke hoge eisen gesteld worden aan de componenten, aangezien deze zich raar gaan gedragen bij hoge stroomsterkte en spanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Eindwerk] elektromagnetishe versnelling

het is te zien als een coilgun dat klopt. Het principe van deze 2 komt eigenlijk overeen. Het enige verschil is de precise methode van aansturing. Waar je met een railgun tegen problemen aan loopt bij de materialen loop je bij een coilgun tegen problemen aan bij de timing.

Ik kan je in ieder geval zeggen dat een coilgun zeker goed te maken is. Verwacht niet een al te hoge snelheid.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [Eindwerk] elektromagnetishe versnelling

bedankt voor jullie reacties!

Reageer