Vitamine c zuur-base reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Vitamine c zuur-base reactie

Hallo,

Ik ben bezig met een zuur-base reactie van vitamine C.

De formule van vitamine C/ascorbinezuur is C6H8O6 .

Nu probeer ik de reactie op te stellen als de ascorbinezuur reageert met OH-

Dit lukt mij niet helemaal.

Daarnaast moet ik weten met hoeveel zuurgroepen ascorbinezuur kan reageren.

Kan iemand mij helpen met opstellen van de reactie en vertellen met hoeveel zuurgroepen ascorbinezuur reageert?

Ik heb overal op internet gezocht, maar kom iedere keer weer bij een redoxreactie uit. Deze bedoel ik niet.

Alvast bedankt,

Ankerica.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vitamine c zuur-base reactie

Ankerica schreef:Nu probeer ik de reactie op te stellen als de ascorbinezuur reageert met OH-

Dit lukt mij niet helemaal.
Ascorbinezuur is een zwak zuur, wat gebeurt er bijv wanneer je azijnzuur (HOAc) laat reageren met natriumhydroxide?
Daarnaast moet ik weten met hoeveel zuurgroepen ascorbinezuur kan reageren.
Hiervoor zal je eens moeten kijken naar de structuur van ascorbinezuur, wetende dat de hydroxylgroepen die direct op de ring staan behoren tot een suiker. Met andere woorden, deze zijn niet verantwoordelijk voor de zuurtegraad.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vitamine c zuur-base reactie

Het is juist wel een hydroxylgroep op de ring die een proton afstaat. Dat kan 1 keer, ascorbinezuur is een eenwaardig zuur.

Waarom het juist deze groepen zijn, en waarom het maar 1 keer kan is misschien wat te hoog gegrepen. Het komt erop neer dat de negatieve lading van het zuurrestion (ascorbaat-ion) redelijk goed over het molecuul verdeeld kan worden als er 1 proton wordt afgestaan. Na afstaan van nóg een proton kan dat niet meer.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 26

Re: Vitamine c zuur-base reactie

Ascorbinezuur is een zwak zuur, wat gebeurt er bijv wanneer je azijnzuur (HOAc) laat reageren met natriumhydroxide?
C6H8O6 + OH- --> ??? + H2O

Maar nu weet ik niet precies wat ascorbinezuur dan wordt.

Of wordt dat gewoon C6H7O6?
Marko schreef:Het is juist wel een hydroxylgroep op de ring die een proton afstaat. Dat kan 1 keer, ascorbinezuur is een eenwaardig zuur.

Waarom het juist deze groepen zijn, en waarom het maar 1 keer kan is misschien wat te hoog gegrepen. Het komt erop neer dat de negatieve lading van het zuurrestion (ascorbaat-ion) redelijk goed over het molecuul verdeeld kan worden als er 1 proton wordt afgestaan. Na afstaan van nóg een proton kan dat niet meer.
Okee, bedankt!

Nu begrijp ik het beter waarom ascorbinezuur maar 1 zuurgroep heeft. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vitamine c zuur-base reactie

Ankerica schreef:C6H8O6 + OH- --> ??? + H2O

Maar nu weet ik niet precies wat ascorbinezuur dan wordt.

Of wordt dat gewoon C6H7O6?


Bijna! Want ascorbinezuur staat een H+ af (en geen H) aan OH-. Dus wat blijft er dan over?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 26

Re: Vitamine c zuur-base reactie

Bijna! Want ascorbinezuur staat een H+ af (en geen H) aan OH-. Dus wat blijft er dan over?
C6H8O6 + OH- --> C6H7O6- + H2O

Klopt dit zo?

Ik heb trouwens nog een hele andere vraag ook over ascorbinezuur.

Ik heb namelijk ook een practicum gedaan waarbij ik het vitamine C gehalte bepaal door middel van een Coulometrie.

Dit heb ik gedaan bij 10 mA en en 20 mA.

Nu wordt mij gevraagd waarom ik dat gedaan heb. Eigenlijk heb ik niet echt een scheikundige reden waarom ik het heb gedaan. Ik dacht gewoon: als je het bij twee verschillende waarden doet heb je meer nauwkeurigheid.

Is dit goed gedacht of is er echt een scheikundige reden voor?

Daarnaast vroeg ik mij af waarom Veind groter is dan Vbegin?

Ik heb echt geen idee waarmee ik dit mee moet verklaren. Kan iemand mij op weg helpen?

Reageer